مانکن‌ها؛ پیش‌قراولان بدحجابی شده‌اند!!
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
مانکن‌ها؛ پیش‌قراولان بدحجابی شده‌اند!!
تاریخ : شنبه 13 مهر 1392
نویسنده : RmZiRn

وقتی که مانکن‌ها و لباس‌های نامتعارفشان را به حال خود رها کرده‌ایم از جوانان‌ که تنوع طلبی و الگوپذیری جزیی از طبع آنهاست چه انتظاری داریم که مورد مواخذه قرار بگیرند، اگرنمی‌توانیم…

 

به گزارش مجله فرهنگی خبرگزاری ذاکر نیوز به نقل از صاحب: کافی است هوای پیاده روی به سرتان بزند وخیابانی را از ابتدا تا انتها پیاده بروید فقط به نیت دیدن و وراندازکردن ویترین مغازه‌ها، از همان ابتدا مانکن‌های زن ومرد در تیپ وهیکل‌های مختلف جلوه‌گری می‌کنند و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشانند.

مانکن‌هایی که اغلب درکنار ورودی مغازه‌ها وفروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند و تشخیص واقعی یا ساختگی بودن آن‌ها سخت است. سال‌هاست استفاده از مانکن‌ در فروشگاه‌های لباس رواج پیدا کرده است که در سایزهای مختلف بچگانه،‌ زنانه و مردانه هستند وهرکدام الگویی مصنوعی برای نوع پوشش ومدل لباس می‌باشند؛‌

اما به نظر می‌آید که متاسفانه در مورد نوع پوشش این مانکن‌ها هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد.

مانکن

 

ترویج لباسها و مانتوهایی که باسبک زندگی ما در تضاد اند به راحتی روی این مانکنها مشاهده می شود.و جاب تعجب دارد که هیچ کس نیست که به این مسئله رسیدگی کند.

 چند وقت پیش در یکی از خیابان‌های پرتردد تهران فروشگاهی نام آشنا، پشت ویترینش مانکن‌های زنی را گذاشته بود که کاملا برهنه و بدون لباس بودند صحنه‌ای ناراحت کننده و تعجب‌آور البته فروشگاه تعطیل بود تا علت این تابوشکنی علنی را جویا شویم فردای آن روز مسئول فروش در مقابل سوال ما،گفت:

 

می‌خواستیم لباس آن‌ها را تعویض کنیم برای همین آنها بدون لباس بودند شاید این یک توجیه منطقی باشد که برهنه بودن عروسک‌های زن‌نما موقتی بوده است اما چرا این‌طورعلنی و آشکار؟!

آیا  نمی‌شد پشت فروشگاه و به‌دور از انظاراین تعویض لباس صورت بگیرد؟!

مانکن

 

چشم‌هم‌چشمی میان مانکن‌ها این روزها بدجوری رواج پیدا کرده است هربار هرکدام در تیپ وهیبتی جدید ارایه‌گر مد والگو هستند که کاملا در جهت مخالف فرهنگ حجاب وعفاف کلامی مسئولان پیش می‌روند اگر به نحوه پوشش زنان خیابانی وافراد منافی حجاب وعفاف نگاهی بیندازیم هیچ تفاوتی با مانکن‌های پشت ویترین‌ها ندارند آن‌ها هم مانتوهای بدن‌نما با ساپورت‌ در رنگ‌های مختلف پوشیده‌اند و آرایش جیغی هم زده‌اند پس انتظاری نباید از مصرف کنندگان عامی داشت که متاثر از این الگوسازی هستند؛ ‌هیچ فرقی هم بین مانکن‌های زن ومرد نیست.

مانکن‌های مرد هم  درهیبت مردانه با تیپ‌های غربی هستند که گاه حتی آن‌ها را باانسانهای واقعی اشتباه می‌گیریم.

چند روزپیش یکی ازدوستان درحالی‌که با تلفن همراه خود صحبت می‌کرد محکم به یکی ازهمین مانکن‌های مرد برخورد کرد به‌قدری واقعی به نظر می‌رسید که بنده خدا از ناراحتی شروع به عذرخواهی کرد بعد تازه فهمید  مخاطبش یک مانکن لباس بوده است.

درست است که این‌ها عروسکی برای مدل لباس هستند اما ولنگاریسم در تعدد و تنوع آنها نیز جایزنیست.

مسئولان امر به معروف و نهی ازمنکر یا اماکن بد نیست کمی هم به چنین اوضاعی رسیدگی وتوجه کنند،‌ زیرا این عروسک‌ها درقالب وهیبت انسان بالغ  درجنسیت زن ومرد طراحی شده‌اند که  به دلیل نوع پوشش و آرایشی که دارند خود مروج ضدفرهنگ بدحجابی وشل حجابی درجامعه‌اند وبا کمال تاسف هر فروشگاهی برای جذب بیشترمشتری و بازار گرمی به غیراز دخترکان بزک کرده که به عنوان فروشنده در فروشگاه‌ها حاظر می شوند ازچنین  عروسک‌های منقش شده مصنوعی هم بهره می‌برند.

درنمایشگاه قرآن تهران در بخش حجاب وعفاف، مانکن‌های عروسکی زن که با چادرهای مدل‌دار غیرمتعارف هم بودند به قدری شبیه به زنان بزک کرده درست شده بودند که بعضا آقایان همراه خانواده از نگاه کردن به آنها خجالت می کشیدند.

ازمسئول بخش که سوال می‌کردیم چرااین‌قدر مانکن‌ها آرایش کرده هستند و با این تیپ، چادر که مظهرحجاب وعفاف است را عرضه می‌کنید- البته چادرهایی که شباهتی با پوشش حجاب نداشتند – می‌گفت: خانم؛ این‌ها سلیقگی است!!

مانکن

 

مطمئنا برخورد با هنجارشکنی و بدحجابی نباید به‌صورت کاریکاتوری در جامعه صورت بگیرد؛ این‌که  مردم عادی را به دلیل بدحجابی مواخذه کنیم اما فروشندگان ومروجین این  نوع پوشش‌های هنجارشکنانه را آزاد بگذاریم، نه باعقل سازگار است و نه با منطق.

چه‌آن‌که  نتیجه چنین برخوردهایی تنها  از دست دادن نیروهای مردمی که پشتوانه نظام هستند خواهد بود؛ در واقع این نوع برخوردها با جذب حداکثری و دفع حداقلی در تضاد است.

به قول “بابا طاهر” که هرچه دیده بیند دل کند یاد…

وقتی که مانکن‌ها و لباس‌های نامتعارفشان را به حال خود رها کرده‌ایم از جوانان‌ که تنوع طلبی و الگوپذیری جزیی از طبع آنهاست چه انتظاری داریم که مورد مواخذه  قرار بگیرند،  اگرنمی‌توانیم ماهواره‌ها را کنترل کنیم،‌ مانکن‌های فروشگاه‌ها را که این روزها پیش‌قراولان  بدحجابی و هنجارشکنی شده‌اند را می‌توانیم سازمان‌دهی کنیم.

اگر واقعا به دنبال اصلاح سبک زندگی در اجتماع هستیم و اگر نه همان بهتر که به کنفرانسهای خسته کننده و پر هزینه در این باره بپردازیم تا بیلان کاریمان ما را افرادی فعال نشان دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409