خلاصه ی آموزش فتو شاپ
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
خلاصه ی آموزش فتو شاپ
تاریخ : چهار شنبه 21 اسفند 1392
نویسنده : RmZiRn

بخش اول

 

(در اين جزوه سعي شده است به طور خلاصه مباحث مهم فتوشاپ مطرح گردد. )

با اجرای برنامه فتوشاپ ( CS و یا CS2 ) محیط برنامه به شکل زیر نمایان میشود :

 

جزوه آموزشی فتوشاپ - بخش اول

تصویر 1 -----   محیط فتوشاپ ------

 

همانطور که از شکل پیداست این برنامه دارای چند قسمت اصلی است :

1.      ناحیه کاری : وقتی فایل تصویری باز میشود و یا فایل جدیدی ایجاد میشود پنجره ای شبیه چیزی که در بالا میبینید باز خواهد شد که تصویر ما در آن قرار دارد .

 

2.      منوی اصلی Menus :

در بخش منو هایی به شهر زیر قرار دارد :

a.     منوی File : در این منو گزینه هایی جهت بازکردن فایل یا open ذخیره فایل Save -  ایجاد فایل New file ذخیره کردن با نام جدید Save As بستن فایل Close ذخیره کردن با حجم کم جهت استفاده در وب : Save For Web -  و منویAutomate  جهت اجرای ماکروهای آماده فتوشاپ ( که خود شامل گزینه های متعددی است  ) و ... موجود می باشد .

b.     منوی Edit : این منو جهت اعمال رفتارهای عمومی روی ناحیه کاری مثل کپی و قرار دادن ( Copy & Paste ) یا Cut & paste و یا undo  و Redo کردن ( برگشت به حالت قبل و بعد از اعمال تغییرات ) و یا transform جهت بزرگ و کوچک کردن و یا چرخاندن ناحیه کاری استفاده میشود . گزینه Preferences در این منو برای تغییر تنظیمات اصلی برنامه مورد استفاده قرار میگیرد .

اصطلاح : از این پس اصطلاح ناحیه کاری مختص لایه یا ناحیه ای است که توسط مت انتخاب شده است ( یا لایه انتخابی و یا قسمتی از لایه که با ابزار های انتخاب انتخاب می گردند ) .

·        منوی Image : این منو یکی از مهم ترین منوهای برنامه می باشد . گزینه های این منو بر روی کل تصویر باز شده و یا لایه انتخابی اعمال میشوند. 

گزینه های این منو به شرح زیر می باشد :

1.                گزینه Mode : مد گرافیکی تصویر را تعیین می کند . لازم است در مورد چند مود گرافیکی توضیحاتی داده شود :

جزوه آموزشی فتوشاپ - بخش اول

Bitmap : این مد گرافیکی برای تصاویر سیاه و سفید استفاده میشود . با انتخاب این مد گرافیکی هیچ رنگی به جز سیاه و سفید در تصویر وجود نخواهد داشت.

GrayScale : این مد گرافیکی برای تصاویر با طیف خاکستری استفاده میشود. این مد به اشتباه در بین عموم سیاه و سفید نامگذاری شده اما تفاوت آن با سیاه سفید و مد Bitmap این است که در این مد از سیاه و سفید و طیف مابین این دو یعنی خاکستری استفاده میشود .

RGB Color : این مد استاندارد صفحه نمایش است و از ترکیب سه رنگ قرمز و سبز و آبی گرفته شده است ( R : Red G:Green B:Blue ) . این مد به دو صورت موجود است اگر از حالت 8 بیت استفاده شود ( استاندارد ) برای هر رنگ طیف 256 رنگ وجود دارد و اگر از 16 بیت استفاده شود  برای هر رنگ 2 به توان 16 طیف رنگ وجود خواهد داشت . البته پیشنهاد میگردد از حالت 8 بیت استفاده گردد.

CMYK Color : این مد گرافیکی استاندارد برای چاپ می باشد . در این استاندارد رنگ ها به رنگ های چاپ نزدیک ترند و با درصد با یکدیگر ترکیب میشوند ( محدوده هر رنگ 0 تا صد می باشد برخلاف RGB که محدوده هر رنگ 0 تا 256  می باشد ).

نکته : برای تبدیل یک مد گرافیکی رنگی ( مثل RGB یا CMYK ) به مد سیاه و سفید BITMAP باید ابتدا مد را به GrayScale و سپس به Bitmap تبدیل کنیم.

نکته 2 : در حالت Cmyk بسیاری از فیلتر ها ( که بعدا بحث خواهد شد ) غیر فعال می گردند . بنابراین می توانید ابتدا مد خود را RGB انتخاب کنید و در نهایت به CMYK تبدیل بگردانید .

نکته 3 : بسیاری از فرمت های استاندارد تصاویر ( نظیر jpg و یا Gif ) از مد 16 بیت پشتیبانی نمی کنند . بنابراین بهتر است مد خود را در حالت 8 بیت قرار دهید .

 

2.گزینه Adjustments : گزینه هایی برای تنظیم رنگ لایه انتخابی ارائه می دهد .

گرافیک ،گرافیک ، آموزش گرافیک ، دوره گرافیک ، دوره آموزشی گرافیک ،آموزش غیر حضوری گرافیک،آموزش گرافیک غیر حضوری،آموزش گرافیک حرفه ای غیر حضوری، آموزش نرم افزار کرل ، آموزش نرم افزار فتوشاپ ، آموزش نرم افزار این دیزاین ، آموزش نرم افزار ایلوستریتورکلاس گرافیک ، کلاسهای گرافیک ، کلاسهای گرافیک رایانه ، نرم افزار گرافیک ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی

 

برخی از مهمترین گزینه های این بخش :

Level  و Auto Level : زمانی که شما میخواهید عکسی را که توسط دوربین شخصی گرفته اید و یا هر عکس که نیاز به تسطیح رنگ داشته باشد را تسطیح رنگ و نور نمایید این گزینه بسیار کاربرد دارد .

Hue/Saturation   و Desaturate : این گزینه برای رنگ بندی - تغییر رنگ و یا تغییر شدت رنگ ناحیه کاری کاربرد دارد .

گرافیک ،گرافیک ، آموزش گرافیک ، دوره گرافیک ش غیر حضوری،آموزش ش نرم افزار کرل ، آموزش نرم افزار فتوشاپ ، آموزش نرم افزار این دیزاین ، آموزش نرم افزار ایلوستریتورکلاس گرافیک ، کلاسهای گرافیک ، کلاسهای گرافیک رایانه ، نرم افزار گرافیک ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی

 

دستگیره Hue : این دستگیره برای تعویض رنگ های ناحیه کاری با رنگ های دیگر کاربرد دارد .

دستگیره Saturation : با کم کردن این دستگیره شدت رنگ کاهش و با زیاد کردن افزایش می یابد ( برای سیاه و سفید کردن ناحیه کاری این دستگیره را در کمترین حالت قرار دهید . دقت کنید که در این حالت فقط ناحیه انتخابی سیاه و سفید می شود و این با مد GrayScale که کل تصویر ار تغییر می دهد متفاوت است . )

دستگیره Lightness نیز جهت تغییر شدت نور استفاده می گردد.

 

بخش دوم

 

 

خب بر می گردیم به منوی اصلی و بقیه منو ها :

·  منوی Layer : این منو برای کار بر روی لایه های استفاده میشود که در جای خود بحث خواهد شد.

·  منوی Select : اگر ناحیه ای را در صفحه انتخاب کرده باشیم ( توسط ابزار های انتخاب ) گزینه های این منو روی آن انتخاب انجام می گردند .

·  منوی Filter :  این منو نیز پر کاربرد بوده و گزینه های مختلفی برای اعمال فیلتر روی تصویر یا لایه یا ناحیه انتخابی در این منو قرار دارد .

لازم به ذکر است که اعمال فیلتر روی تصویر کاملا سلیقه ای بوده و با ترکیب فیلتر ها با یکدیگر تصاویر زیبا ساخته خواهد شد که نیازمند تجربه و تمرین زیاد است . همچنین میتوانید از Tutorials های موجود در اینترنت برای یافتن فیلتر های ترکیبی زیبا بهره ببرید .

1.                منوی View : عموما نحوه نمایش تصاویر در محوطه فتوشاپ را در این منو تنظیم خواهید کرد.

2.                منوی Windows: اگر بدنبال پنجره یا پنل خاصی میگردید که گم کرده اید در این منو آن را پیدا خواهید کرد .

 

بعد از معرفی منو ها به معرفی سایر پنجره ها خواهیم پرداخت :

3.                نوار ابزار ( TOOL BOX ) :

شکل زیر نوار ابزار فتوشاپ می باشد که به انتخاب بر اساس کاربرد نام آن ها آورده شده است :

، آموزش نرم افزار فتوشاپ ، آموزش نرم افزار این دیزاین ، آموزش نرم افزار ایلوستریتورکلاس گرافیک ، کلاسهای گرافیک ، کلاسهای گرافیک رایانه ، نرم افزار گرافیک

 

از ابزار جابجایی برای جابجا کردن لایه ها و انتخاب ها استفاده میشود.

ابزار انتخاب انتخاب رنگ و انتخاب نا متقارن هر کدام ( بسته به انتخاب مورد نیاز ) به طریقی جهت انتخاب کردن ناحیه خاصی از تصویر مورد استفاده قرار می گیرند .

ابزار Crop : از این ابزار جهت بریدن قسمتی از حاشیه تصویر و دور ریختن آن استفاده میشود.

ابزار Brush : این ابزار برای ترسیم و نقاشی استفاده میشود . برای انتخاب رنگ این ابزار ار قسمت ForeGround Color و Background Color استفاده میشود ( تصویر بالا ) .

ابزار Stamp این ابزار برای کپی رنگ ناحیه ای از تصویر در ناحیه دیگر استفاده میشود . از این ابزار بیشتر جهت روتوش عکس ها استفاده میشود . روش کار بدین صورت است که با انتخاب این ابزار ابتدا باید ناحیه ای را که میخواهید رنگ آن ناحیه را منتقل کنیم مشخص کنیم برای این کار کلیک ALT را پایین نگه داشته و ناحیه را با کلیک موس انتخاب می کنیم . حال Alt را رها کرده و به ناحیه که میخواهیم رنگ آنجا کپی شود میرویم و با کلیک موس و حرکت موس رنگ را در آن چا کپی می کنیم. 

ابزار Text : برای نوشتن عبارات استفاده میشود .

ابزار Pen برای ترسیم عناصر وکتور کاربرد دارد .

ابزار Path Selection برای تغییر شکل و جابجایی مسیر ( عناصر وکتور ) کاربرد دارد.

در قسمت ترسیم اشکال نیز میتوانید شکلهای مختلفی را ترسیم نمایید .

نکته : در کنار برخی از ابزار های یک علامت مثلث کوچک نمایش داده شده است ( شکل بالا ) این بدین معنی است که این ابزار چند وضعیتی است و با کلیک موس و نگه داشتن موس روی این ابزار پنجره ای در کنار ابزار باز میشود و سایر ابزار های وابسته نمایش می یابد .

 

4.      پنجره خصوصیات Properties : این پنجره خصوصیات ابزار ها را نمایش میدهد و پنجره پر کاربردی است . با انتخاب هر ابزار از پنجره ToolBox , خصوصیات ابزار در این پنجره نمایش می یابد . مثلا در شکل 1 خصوصیات مربوط به ابزار انتخاب نمایش یافته است .

برخی از خصوصیات تقریبا در بیشتر ابزار ها موجود است مثلا :

Size  : این خصوصیت اندازه ابزار را تعیین می کند ( ابزار هایی مثل Brush یا Stamp ) .

Opacity  و Flow : این خصوصیات شفافیت ابزار را تعیین میکنند . مثلا ابزاری با Opacity 50%  به اندازه 50 درصد شفاف است و جسم زیرین از روی آن پیداست .

Feather : این خصوصیت برای ابزارهای Selection بسیار کاربرد دارد .توسط این خص

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409