حرمت انسان
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله):
إذا وُقِعَ فی الرَّجُلِ وَأنْتَ فی مَلَأٍ فَکُنْ لِلرَّجُلِ ناصِراً وَلِلْقَوْمِ زاجِراً وَقُمْ عَنْهُم.
اگر در میان جمعی بودی و از کسی غیبت شد، آن فرد را یاری کن و آن جمع را از بدگویی بازدار و از میانشان برخیز و برو.
If you were among a group of people who are backbiting someone, you should help the backbitten person, prevent them from backbiting him, and leave them.
کنز العمّال، ج 3، ص 586، ح 8028
نکوهش قسم
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله):
أجْرَؤُکُم عَلَی قَسَمِ الجِدِّ أجْرَؤُکُم عَلَی النّارِ.
هر یک از شما جرأت بیشتری در قسم خوردن جدی داشته باشد، جرأت بیشتری بر آتش جهنم دارد.
Of you who has more daring to the serious swear, he has more daring to the Fire.
کنز العمّال، ج 11، ص 7، ح 30390
پاداش افطار دادن
امام صادق (علیه السلام):
مَنْ فَطَّرَ صائِماً فَلَهُ مِثْلُ أجْرِهِ.
هر که روزهداری را افطار دهد، اجرش همانند اجر او باشد.
Whoever offers a fasting person something with which to open his fast obtains the same reward as him.
کافی، ج 4، ص 65، ح 15
توانگری و طغیان
امام صادق (علیه السلام):
فی الإنجیلِ أنَّ عِیسَی (علیه السلام) قالَ: اللَّهُمَّ ارْزُقْنی غُدْوَةً رَغیفاً مِنْ شَعیرٍ وعَشِیَّةً رَغیفاً مِنْ شَعیرٍ، وَلا تَرْزُقْنی فَوْقَ ذلکَ فَأطْغَی.
در انجیل آمده است که عیسی (علیه السلام) عرض کرد: بارخدایا، صبح یک گردۀ نان جو و شب گردهای دیگر مرا روزی فرما و بیش از این روزیام مده که دچار طغیان شوم.
Of Jesus's (AS) words in the Bible is:
Oh God! Give me a loaf of grain bread in morming and one else in evening and don’t sustain me more than this, for may I disobey (You) by it.
میزان الحکمه، ح 7244
دعا و استغفار
امام علی (علیه السلام):
عَلَیکُم فی شَهرِ رَمَضانَ بِکَثرَةِ الُّدُعاءِ و الاسْتِغفارِ: فَأمّا الدُّعاءُ فَیَدفَعُ عَنکُمُ البَلاءَ، و أمّا الاسْتِغفارُ فتُمْحی بِهِ ذُنُوبُکُم.
در ماه رمضان بسیار دعا و استغفار کنید؛ دعا بلا و گرفتاری را از شما دور میسازد و به سبب استغفار، گناهان شما محو میشود.
You should pray and ask (Allah's) forgiveness continually during the month of Ramadan; devotion keeps calamity and trouble away from you and your sins are elimiated by asking forgiveness.
وسائل الشیعة، ج 4، ح 223
خوشاخلاقی
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِمِ.
بنده با خوشاخلاقی به مقام روزهگیر شبزندهدار میرسد.
Verily, a servant can gain the rank of one who both fasts during the day and keeps vigil at night, keeping up prayers, through his amiability.
بحار الأنوار، ج 71، ص 373
گرامیترین مردم
امام صادق (علیه السلام):
ـ لَمّا سُئِلَ عَنْ أکْرَمِ الخَلْقِ عَلَی اللهِ ـ: مَن إذا اُعْطِیَ شَکَرَ، وَإذا ابْتُلِیَ صَبَرَ.
از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: گرامیترین مردمان نزد خدا کیست؟ فرمود: کسی که چون نعمتی به او داده شود، شکر کند و هرگاه گرفتار شود، صبر ورزد.
Imam Sādiq (p.b.u.h.) in reply to the question "who is the most beloved person?" said:
The one who gives thanks to Allah for every blessing given to him and be patient with calamity.
میزان الحکمه، ح 9575
نیازهای همگانی
امام صادق (علیه السلام):
الحَسَبُ الفِعالُ والشَّرَفُ المالُ والکَرَمُ التَّقْوَی.
افتخار [انسان] به اعمال، شرافت او به مال، و کرامت و بزرگواری او به تقوا است.
Glory of man belongs to deeds, his respect belongs to property, and his honor belongs to piety.
معانی الأخبار، ص 405
کمال ایمان
امام رضا (علیه السلام):
لا یسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الإیمانِ حَتَّى تَکُونَ فیهِ خِصالٌ ثَلاثٌ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وحُسْنُ التَّقْدیرِ فِی المَعیشَةِ، والصَّبرُ عَلَی الرَّزایا.
هیچ بندهاى حقیقت ایمان را به کمال نمیرساند مگر این که در او سه خصلت باشد: دینشناسى، برنامهریزی درست در زندگى، و شکیبایى در مصیبتها.
A servant would not perfect the reality of faith at all except that he has three qualities: reflecting about religion, well planning in life, being patient with calamities.
بحار الأنوار، ج 78، ص 339، ح 1
بهار قرآن
امام محمّد باقر (علیه السلام):
لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ، وَرَبِیعُ الْقُرآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ.
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
Everything has its own spring and the spring of the Ķurān is the month of Ramadan.
کافی، ج2 ، ص 630
بهتر از همۀ دنیا
امام باقر (علیه السلام):
یا جابِرُ، واللهِ لَحَدِیثٌ تُصِیبُهُ مِن صادِقٍ فی حَلالٍ وَحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْسُ حَتَّی تَغْرُبَ.
ای جابر، به خدا سوگند، اگر یک حدیث دربارۀ حلال و حرام از فردی راستگو بیاموزی، برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب میکند.
O Jābir! I swear by Allah that if you learn one hadith of lawful and unlawful from a truthful person, it is better for you than everything on which the sun rises and sets .دعای مستجاب
امام حسن (علیه السلام):
إنَّ لِکُلِّ صائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجابَةً، فَإذا کَانَ أوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ: بِسْمِ اللهِ اللَّهُمَّ یا واسِعَ المَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی.
هر روزهداری هنگام افطار یک دعای اجابت شده دارد. پس در اولین لقمۀ افطار بگو: به نام خدا، ای خدایی که آمرزش تو فراگیر و وسیع است، مرا بیامرز.Any fasting person can have one prayer accepted at the time he opens his fast. So, when you take the first morsel to open a fast say, "In the name of God, oh God, your forgiveness is inclusive. Please forgive me."ا
116قبال الأعمال، ص
سلامت
امام باقر (علیه السلام):
مِنْ وَصِیَّتِهِ لِجابِرٍ الجُعفِیِّ ـ : وَاعْلَمْ أنَّهُ لا عِلْمَ کَطَلَبِ السَّلامَةِ وَلا سَلامَةَ کَسَلامَةِ القَلْبِ.
در سفارش به جابر جعفی ـ : بدان که نه هیچ دانشی چون جستجوی سلامت است، و نه هیچ سلامتیای چون سلامت دل.Imam Baqir (p.b.u.h.), advising to Jābir bin Ju'fī:
Know that neither any knowledge is like to seeking health nor any health is like to health of heart.
تحف العقول، ص
بهترین حاکمان
امام على (علیه السلام):
أحسَنُ المُلوکِ حالاً مَنْ حَسُنَ عَیْشُ النّاسِ فی عَیْشِهِ، وعَمَّ رَعِیَّتَهُ بِعَدْلِهِ.
بهترین زمامداران، کسى است که مردم در روزگار او به خوشی زندگى کنند و عدالتش همه مردم را در برگیرد.
The king who has the best status is he who during his time people have a good life, and he encompasses his subjects with his justice.
غرر الحکم، ص 3206
ستم به کارگر
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
مَن ظَلَمَ أجِیراً أجْرَهُ أحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وحَرَّمَ عَلَیهِ رِیحَ الجَنَّةِ، وإنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِن مَسِیرَةِ خَمْسِمِئَةِ عامٍ.
کسی که مزد کارگری را کم دهد، خداوند عملش را باطل گرداند و بوی بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام میرسد، بر وی حرام کند.
He who pays a worker's wage in less, Allah oblitrates his deeds and forbids for him the fragrance of Paradise which is smelled from a five hundred years distance.من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 12
برترین مردم
امام سجاد (علیه السلام):
إنَّ الحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ بنِ أبی طالِبٍ (علیه السلام) کانَ أعْبَدَ النّاسِ فی زَمانِهِ وأزْهَدَهُم وأفْضَلَهُم.
حسن بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) عابدترین مردم زمان خود و پارساترین و برترین آنان بود.Indeed Hassan bin Ali bin Abi Talib was the most worshiper of the people of his time as well as the most virtues and superiors.میزان ا
درمان
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
تَداوَوْا؛ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وجَلَّ لَم یُنْزِلْ داءً إلّا وأنْزَلَ لَهُ شِفاءً.
درمان کنید؛ چه، خداوند هیچ دردی را فرو نفرستاده، مگر این که برای آن شفایی نازل کرده است.مکارم الأخلاق، ص 362
مراقبت از زبان
حدیث قدسی
یا أحمَدُ، لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَیَّ مِنَ الصَّمْتِ والصَّوْمِ، فَمَن صامَ ولَمْ یَحْفَظْ لِسانَهُ کانَ کَمَن قامَ ولَمْ یَقْرَأ فی صَلاتِهِ.
ای احمد! هیچ عبادتی نزد من محبوبتر از خاموشی و روزه نیست؛ پس اگر کسی روزه بگیرد، ولی مراقب زبان خود نباشد، مانند کسی است که به نماز بایستد ولی در آن قرائت نداشته باشد.
O Ahmad! For me No worship is dearer than silence and fast; so he who is on a fast, but doesn’t take care his tongue, is like to a praying one who says his prayer without qira’at .
بحار الأنوار، ج 74، ص 29
فضیلت شب قدر
پیامبر خدا (صلّی الله علیه وآله):
شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهُورِ، وَلَیْلَةُ القَدْرِ سَیِّدَةُ اللَّیالِی.
ماه رمضان، سرور ماهها و شب قدر، سرور شبها است.
Ramadan is the best month among months and laylat al-Qadr is the best night among nights.
مراقبات ماه رمضان، ص 350، ح 244
شب قدر
امام باقر (علیه السلام):
مَنْ أحْیا لَیْلَةَ القَدْرِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنوبُهُ ولَوْ کانَتْ ذُنوبُهُ عَدَدَ نُجُومِ السَّماءِ ومَثاقِیلَ الجِبالِ ومَکایِیلَ البِحارِ.
کسی که شب قدر را زنده دارد، گناهانش آمرزیده شود، گر چه به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و وسعت دریاها باشد.
He who holds vigil the night of qadr his sins would be forgiven even they are as numerous as the numbers of stars, as heavy as mountains and as extensive as seas.
وسائل الشیعه، ج 8، ص 21
دریای دانش
امام علی (علیه السلام):
وَإنَّ هاهُنا لَعِلْماً جَمّاً ـ وأشارَ إلَی صَدْرِهِ ـ ولَکِنَّ طُلّابَهُ یَسِیرٌ، وعَنْ قَلیلٍ یَنْدَمُونَ لَوْ فَقَدُونِی.
در اینجا ـ اشاره به سینۀ مبارکش ـ دانشی فراوان است؛ اما جویندگان آن اندکاند و به زودی پشیمان شوند؛ آن گاه که مرا از دست دهند.
Imam put his hand on his chest saying: there is a super abundant knowledge here, but there is scarce acquisitive. People will be repent when I die.
میزان الحکمه، ح 1070
تقدیر در شبهای قدر
امام صادق (علیه السلام):
التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشرَةَ، وَالإبْرامُ فِی لَیْلَةِ إحْدَی وَعِشْرِینَ، وَالإمْضاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلاثٍ وَعِشْرینَ.
مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم امضا میشود.
One’s destiny is determined on the nineteenth night (of Ramadān), confirmed on the twenty-first and finally approved on the twenty-third.
کافی، ج 4، ص 159
جامع صفات پیامبران
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
مَنْ أرادَ أنْ یَنْظُرَ إلَی آدَمَ فی خُلقِهِ وإلَی نُوحٍ فی حِکْمَتِهِ وإلَی إبراهیمَ فی حِلْمِهِ فَلْیَنْظُرْ إلَی عَلیِّ بْنِ أبی طالِبٍ.
هر کس می خواهد آدم را نظاره کند در اخلاقش، نوح را در حکمتش و ابراهیم را در بردباریاش، پس به علی بن ابی طالب بنگرد.
If someone likes to observe Adam with his temper, Noah with his wisdom, and Abraham with his patience, he should look at Ali bin abi Tālib.
امالی مفید، ص 14
وظیفۀ دانشمند
امام علی (علیه السلام):
مِنَ المَفْرُوضِ عَلَی کُلِّ عالِمٍ أنْ یَصُونَ بِالوَرَعِ جانِبَهُ، وأنْ یَبْذُلَ عِلْمَهُ لِطالِبِهِ.
بر هر دانشمندی لازم است که با پرهیزکاری مراقب خود باشد و دانش خویش را در اختیار طالبان علم قرار دهد.
It is incumbent upon every scholar to take care of himself by piety and grant his knowledge to its seekers.
میزان الحکمة، ح 306
رفتار با مردم
امام علی (علیه السلام):
خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إنْ مِتُّمْ مَعَها بَکَوْا عَلَیکُم، وإنْ عِشْتُم حَنُّوا إلَیکُم.
با مردم چنان رفتار کنید که اگر مردید بر شما بگریند، و اگر زنده ماندید به شما عشق ورزند.
Relate with people in a manner that if you die they will cry upon you and if you be alive they will love you.
نهج البلاغه، حکمت 10
آرامبخش دلها
امام باقر (علیه السلام):
الصِّیامُ ... تَسْکِینُ الْقُلُوبِ.
روزه ... آرامبخش دلها است.
Fasting……is the calmative of hearts.
امالی طوسی، ص 296
فلسفۀ روزه
حضرت فاطمه (سلام الله علیها):
فَرَضَ اللهُ الصّیامَ تَثْبیتاً لِلْإخْلاصِ.
خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص واجب فرمود.
Allah made fasting incumbent in order to be sincerity affirmed by it.
بحار الأنوار، ج 29، ص241
یاری برادران
امام صادق (علیه السلام):
لَمْ یَدَعْ رَجُلٌ مَعُونَةَ أخِیهِ المُسلِمِ حَتَّی یَسْعَی فِیها ویُواسِیهِ إلّا ابْتُلِیَ بِمَعُونَةِ مَنْ یَأثَمُ ولا یُؤجَرُ.
کسی کمک به برادر مسلمان خود و کوشش برای او و همدردی با وی را رها نکند، مگر آنکه گرفتار کمک به کسی شود که در آن گنهکار شود و اجری نبرَد.
Every man must not leave assisting his brother to try for and empathy with him. So, if he leaves him he will get into asking people by which he commits a sin and is not be rewarded.
کافی، ج 2، ص 366
فطریه
امام علی (علیه السلام):
مَنْ أدَّی زَکاةَ الفِطْرَةِ تَمَّمَ اللهُ لَهُ بِها ما نَقَصَ مِنْ زَکاةِ مالِهِ.
هر کس زکات فطره را بپردازد، خداوند به سبب آن،کمبودهای (در پرداخت) زکات مالش را جبران میکند.
When a person pays Zakat al-Fitrah, God repairs that defect in his properties.
میزان الحکمه، ح 7613
عید واقعی-عید فطر
امام علی (علیه السلام):
إنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِیامَهُ، وشَکَرَ قِیامَهُ.
امروز تنها عید کسی است که خداوند روزهاش را پذیرفته و از عبادتهایش تقدیر کرده است.
Surely today is the feast of whom Allah accepted his fasting and rewarded for his prays.
نهج البلاغه، حکمت 428
بوی خوش
امام صادق (علیه السلام):
رَکْعَتانِ یُصَلِّیهِما مُتَعَطِّرٌ أفضَلُ مِنْ سَبْعینَ رَکْعَةً یُصَلِّیهِما غَیرُ مُتَعَطِّرٍ.
دو رکعت نماز با عطر و بوی خوش از هفتاد رکعت نماز در غیر آن حالت برتر است.
Two rak’ats of prayer with the sweet smell is better than seventy rak’ats without that fragrance.
ثواب الأعمال، ص 40
تعجیل در کار خیر
امام علی (علیه السلام):
لا تُؤَخِّرْ إنالَةَ المُحْتاجِ إلَی غَدٍ؛ فَإنَّکَ لا تَدرِی ما یَعْرِضُ لَکَ ولَهُ فی غَدٍ.
برآوردن حاجت نیازمند را به تأخیر مینداز؛ زیرا نمیدانی که فردا برای تو و او چه پیش خواهد آمد.
Don’t postpone satisfying one’s need, for you are not aware of your and his next day’s events.
عیون الحکم و المواعظ، ص 526
اهمیت سخن
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
مَن لَم یَحْسِبْ کَلامَهُ مِن عَمَلِهِ کَثُرَتْ خَطایاهُ وحَضَرَ عَذابُهُ.
کسی که گفتارش را از کردارش به شمار نیاورد، گناهانش بسیار شود و عذابش حاضر و آماده گردد.
Whoever does not include his words in his deeds, his sins increase and his punishment would be present before him.
کافی، ج 2، ص 115
ارکان ایمان
امام علی (علیه السلام):
حُسْنُ العَفافِ والرِّضا بِالکَفافِ مِن دَعائِمِ الإیمانِ.
خویشتنداری و به قدر کفافْ خرسند بودن، از پایههای ایمان است.
Of the pillars of Faith is the self-control as well as being satisfied with the extent of sufficiency (of livelihood).
عیون الحکم والمواعظ، ص 229
پرهیز از امور بیهوده (نامربوط)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیهِ.
پُرارجترین مردم کسی است که آنچه را که به او مربوط نیست رها کند.
The most elevated of you is he who abandons the vain affairs to which he is not related.
نهج الفصاحه، ص 68، ح 355
کمک به ستمگر
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
مَن مَشَی مَعَ ظالِمٍ لِیُعِینَهُ ـ وهُوَ یَعْلَمُ أنَّهُ ظالِمٌ ـ فَقَدْ خَرَجَ مِنَ الإسلامِ.
هر کس برای کمک به ستمگری با او همگام و همراه شود، در حالی که میداند او ستمگر است، از اسلام خارج شده است.
Whoever is in company with an oppressor to help him, knowing he is oppressor, is not a Muslim (has existed from Islam).
377بحار الأنوار، ج 72، ص
راه نجات
امام علی (علیه السلام):
سُوسُوا إیمانَکُم بِالصَّدَقَةِ، وَحَصِّنُوا أمْوالَکُم بِالزَّکاةِ، وَادْفَعُوا أمْواجَ الْبَلاءِ بِالدُّعاءِ.
ایمانتان را با صدقه حفظ کنید و اموالتان را با زکات دادن نگه دارید و امواج بلا را با دعا دور سازید.
Preserve your faith by almsgiving and your properties by giving zakāh, and banish the waves of calamity by supplication.
نهج البلاغه، حکمت 146
شعر
امام صادق (علیه السلام):
مَن قالَ فِینا بَیْتَ شِعْرٍ بَنَی اللهُ تَعالَی لَهُ بَیْتاً فی الجَنَّةِ.
هر که دربارۀ ما یک بیت شعر بگوید، خدای تعالی در بهشت خانهای برایش خواهد ساخت.
He who says one verse of poem about us (about our virtues) Allah will make one house for him in Paradise.
میزان الحکمه، ح 9437
بهشت آفرین
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله):
ـ وقَدْ سُئِلَ عَنْ عَمَلٍ لا یُحالُ بَیْنَهُ وبَیْنَ الجَنَّةِ ـ :لا تَغضَبْ، وَلا تَسْألِ النّاسَ شَیْئاً، وَارْضَ لِلنّاسِ ما تَرْضَی لِنَفْسِکَ.
ـ در پاسخ به این سؤال که چه عملی است که چیزی میان آن و بهشت مانع نمیشود؟ فرمود: خشمگین مشو، از مردم چیزی درخواست مکن و برای مردم آن پسند که برای خود میپسندی.
In reply to the question “what is the act that nothing will obstacle between it and Paradise?” said: “Don’t become furious, don’t beg people anything, and prefer for people what you prefer for yourself.”
امالی طوسی، ص 508
صرفهجویی
امام علی (علیه السلام):
إذا أرادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَیْراً ألْهَمَهُ الاِقْتِصادَ وحُسْنَ التَّدْبِیرِ، وجَنَّبَهُ سُوءَ التَّدْبِیرِ والإسرافَ.
هر گاه خداوند خیر بندهای را بخواهد، به او صرفهجویی و حسن تدبیر عطا کند و از بی تدبیری و اسراف دورش سازد.
Whenever Allah wills to be benevolent to someone He bestows him economy and good management and keeps him away from imprudence and prodigality.
میزان الحکمه، ح 5364
آشتی دادن
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):
ألا اُخْبِرُکُمْ بِأفْضَلَ مِنْ دَرَجَةِ الصِّیامِ والصَّلاةِ والصَّدَقَةِ؟ قالُوا: بَلَی. قالَ: صَلاحُ ذاتِ البَیْنِ؛ فإنَّ فَسادَ ذاتِ البَیْنِ هِیَ الحالِقَةُ.
آیا شما را به برتر از روزه و نماز و صدقه آگاه نکنم؟ عرض کردند: آری. فرمود: اصلاح میان مردم؛ زیرا تیره شدن روابط مردم، بنیانکن است.
“Would you li
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0