4 گام اساسی برای رفاقت با خدا
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
4 گام اساسی برای رفاقت با خدا
تاریخ : پنج شنبه 3 بهمن 1392
نویسنده : RmZiRn
قرآن از جنس کتاب است اما فقط يک کتاب بي‌روح نيست. مثلا اين‌که عده‌اي را شفاعت مي‌کند، يا اين‌که راه راست را توي کاسه بعضي‌ها مي‌گذارد. اين‌ها از دست هر کتابي برنمي‌آيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آرام است و هرکه بيايد قطره‌اي هم بردارد ذره‌اي از آن کم نمي‌شود. آرام است و جان مي‌دهد در گرماي ماه مبارک رمضان بپري در آن و شنا کني و روح و جانت را صفا دهي. انگار که اصلا اساس اين ماه «قرآن» است. بعضي‌ها حتي مي‌گويند روزه براي اين واجب شده که دل آدم براي فهم قرآن بيشتر آماده شود.

اگر شما هم مي‌خواهيد يک آب تني حسابي در اين اقيانوس بکنيد، اين چند قدم را بايد برداريد:

قدم اول

خوانــــدن

چرا؟

خيلي وقت‌ها اين سوال براي‌مان پيش آمده که بالاخره خواندن قرآن و زياد خواندنش مهم است يا اين‌که فقط ترجمه را بخوانيم؟! خيلي از بزرگان اما گفته‌اند که لفظ قرآن مثل کتاب‌هاي ديگر، ابزار فهميدن معنا نيست بلکه خودش هدف است و به خودي خود خاصيت‌هاي مهمي دارد.

چه کار کنم؟

-خوب است تا هر جا نفس داريد بخوانيد! 50 آيه در روز حداقلش است که از نشانه‌هاي مومن است. اگر هم احيانا نتوانستيد بخوانيد، اصلا به قرآن نگاه کنيد. فقط و فقط نگاه! مگر نمي‌گويند نگاه کردن به قرآن عبادت است!

- اگر مثلا مي‌خواهيد يک جزء در روز بخوانيد آن را به 4 قسمت تقسيم کنيد و در 4 قسمت از روز بخوانيد تا حال‌تان هم بيش‌تر باشد. سعي کنيد خواندن‌تان هر چه قدر کم اما مداوم باشد.

- گوش کنيد، توي وقت‌هاي اضافي! صف نان و صندلي اتوبوس! يک هندزفري توي گوش‌تان بگذاريد و گوش کنيد... به صداي آيه‌ها!

چه لازم دارم؟

- يک قرآن سبک و کم حجم هميشه همراه‌تان باشد. خط عثمان طه و قرآن‌هاي زيبا هم در خواندن خيلي تاثيرگذار است.

-نرم افزارهاي قرآن براي گوشي‌هاي همراه گرچه راحت است و خوب، ولي هيچ وقت لذت ورق زدن و خواندن از روي قرآن را ندارد.

-مي‌توانيد فايل‌هاي صوتي مختلف را دانلود کنيد و هرجا که هستيد گوش کنيد.

پيشنهاد ويژه

-اگر هم خيلي کارتان درست است و اهل هديه دادن هستيد؛ قرآن‌هاي کوچک و کم حجم جديد، هديه خيلي خوبي است براي دوستان‌تان در اين ماه. با يک تير دو نشان هم زده‌ايد.

- خدا وکيلي زشت است که يک جوان نتواند درست و حسابي و بدون غلط قرآن بخواند. وقتي هم بگذاريد براي اين که برويد تجويد و روان خواني را ياد بگيريد.هم خودتان از خواندن‌تان لذت مي‌بريد و هم ديگران.

قدم دوم

با معنا خواندن

چرا؟

البته که مهم است آدم آن چه را مي‌خواند، بفهمد که چه مي‌خواند! فرض کنيد کسي دارد با شما صحبت مي‌کند و شما هنوز به زبانش مسلط نيستيد، چه مي‌کنيد؟! آن هم وقتي مهم‌ترين حرف‌ها را براي‌تان داشته باشد. اين جاست که آدم مثل يک مستمع مي‌نشيند پاي صحبت خداوند و روي کلمه کلمه‌اش دقت مي‌کند و اگر خودش متوجه نمي‌شود، مي‌رود سراغ کساني که خوب متوجه شده‌اند.

چه کار کنم؟

- خودتان را مخاطب اصلي قرآن بدانيد. انگار که خود خدا براي‌تان نامه نوشته!
- هر آيه‌اي که مي‌خوانيد معنا کلمه به کلمه‌اش را هم بخوانيد. نه معنا کل آيه. دقيقا بدانيد که هر کلمه‌اي معادل چه معنا است.

چه لازم دارم؟

آن‌هايي که عربي شان خوب است و ترجمه آيات را مي‌فهمند که کارشان درست است اما کساني که با عربي آشنا نيستند بهتر است از ترجمه‌هاي رواني که در بازار هست استفاده کنند.

پيشنهادويژه

-فعال باشيد و آيات را رنگ‌هاي مختلف کنيد. مثلاآياتي که بهشت را توصيف کرده‌اند، آياتي که شما را مخاطب کرده‌اند، آياتي که گريه‌ات انداخته‌اند واصلا آياتي که خيلي به دل‌تان چسبيده است.

-حاشيه‌نويسي هم يکي از آن کارهايي است که خيلي به آدم انرژي و ذوق مي‌دهد. اين‌که اين‌قدر درگير شويد با متن که اصلا صحبت کنيد و بنويسيد. مي‌توانيد کنار آيات نکاتي که براي‌تان جالب بوده بنويسيد، مثلا: بهش فکر کنم! چه تشبيه قشنگي! من رو ميگه! يادم باشه اين طوري نشم! نمي‌فهمم! و...

قدم ســـــوم

تـفـسيـــــر کردن

چرا؟

فرض کنيد که آپانديستان درد مي‌کند و به شما داروي ناراحتي پوستي بدهند. قرآن مثل يک داروخانه است. هر کدام از حرف‌ها و کلمه‌هاي قرآن، مخصوص يک درد است. اگر آن آيه‌اي را که مخصوص درد اختصاصي شماست را پيدا نکنيد، کارتان به جايي نمي‌رسد. با فکر کردن و فهميدن منظور آيه‌هاست که مي‌فهميد درمان دردتان چيست. درست مثل يک پزشک!

چه ‌کار کنم؟

بايد توي هر آيه دنبال چيزهاي تازه بگرديد. اين سه مرحله، کليدِ راهِ فکر کردن درباره آيات است:

1- تسلط: اين مرحله که با همان قرائت دائمي و مستمر شروع مي‌شود و بعد آدم کم کم به تسلط مي‌رسد. مي‌داند هر آيه‌اي مال کدام سوره است، قبلش چي بوده، بعدش چي مي‌آيد و...

2- طرح سوال: هر آيه‌اي که خوانديد شروع کنيد به سوال درآوردن و ريز کردن کلمه‌ها:

- توي اين سوره چه جور آدم‌هايي توصيف شده‌اند؟

- چه جوري با اين آدم‌ها برخورد شده؟

- چرا اين‌جا چنين کلمه‌اي آمده؟

- چرا اين آيه بايد توي اين سوره بيايد؟‌

- چرا اين‌جوري شروع شده؟

- و...

3- به سوال‌ها‌ي‌تان فکر کنيد و هر جا که مغزتان هنگ کرد به تفسيرهاي معتبر، سري بزنيد! لذت کشف کردن لايه‌هاي بعدي و بعدي آيه‌ها را تجربه کنيد!

چه لازم دارم؟

اول، يک وقت نيم ساعته که حتي در حد يک آيه کوتاه براي فکر کردن درست و حسابي کنار بگذارم.
دوم، يک تفسير خوب براي شروع: مثلا تفسير نور يا نمونه که به دشواري الميزان نيست و براي شروع مناسب‌تر است!

پيشنهاد ويژه

- يک آيه از همان دلنشين‌هايش را انتخاب کنيد و با خودتان قرار بگذاريد هر روز يک معناي جديد از آيه را کشف کنيد. بعد اين کشفيات روزانه را روي کاغذ بنويسيد و بعد از مدتي آيه بعدي...

قدم چهارم

ارتباط وجودي با قرآن

چرا؟

قرآن از جنس کتاب است اما فقط يک کتاب بي‌روح نيست. مثلا اين‌که عده‌اي را شفاعت مي‌کند، يا اين‌که راه راست را توي کاسه بعضي‌ها مي‌گذارد. اين‌ها از دست هر کتابي برنمي‌آيد.

چه کار کنم؟

1) يک کاغذ و قلم برداريد و ابعاد شخصيت خودتان را بنويسد. مثلا فکرم، رفتارم، احساسم و بعد همه اين ابعاد را ريزِ ريز کنيد .مثلا زير رفتار بنويسيد. با خودم با ديگران و بعد تقسيمش کنيد به حرف‌هايم، نگاهم و... يک جدول پرو پيمان از همه کارها و فکرهاي‌تان بکشيد.

بعد معني هر آيه را که گرفتيد، ببينيد بايد کجاي جدول، يادداشت‌شان کنيد. مثلا آيه‌هاي مربوط به گفتار، مربوط به دل و احساس و... اين جدول را يک جايي نصب کنيد که هر روز چشم‌تان به آن بيفتد...

چه لازم دارم؟

يک برنامه درست و حسابي هم براي عمل کردن به آيه‌ها و هم از بين بردن چيزهايي که رابطه ما و قرآن را کم مي‌کنند.

پيشنهاد ويژه

قبل از اين‌که قرآن‌تان را باز کنيد, از کسي که خودش قرآن ناطق است بخواهيد که ظرفيت دل و فهم‌تان را هر روز بيش‌تر کند...از امام...

ويژگي‌ها نام ترجمه

ترجمه کلمه به کلمه و تحت اللفظي.

بعضي از ضميرها دقيق ترجمه نشده- ترجمه و شرح با هم آمده و آدم نمي‌فهمد که کدام يکي دقيقا ترجمه است! الهي قمشه‌اي

علاوه بر ترجمه دقيق، شرح بعضي کلمه‌ها را هم کنار صفحه آورده‌است که باعث فهم بيشتر مي‌شود!

بهرام‌پور

(نسيم حيات)

ترجمه اي راحت و روان. درگير کلمات نشده‌است.

مکارم شيرازي

ويژگي‌ها نام تفسير

خيلي ساده و کاربردي با مثال‌هاي زياد و شيرين. هر کسي متوجهش مي‌شود. نوريک تفسير 72 جلدي که چندين نويسنده روي آن کار کرده‌اند. اولِ هر سوره فضاي کلي سوره را برايتان توضيح مي‌دهد و بعد آيه به آيه تفسير مي‌کند. اين‌ها را اضافه کنيد به نگاه اجتماعي و تربيتي که چاشني اين تفسير شده است. نمونه

خيلي جامع و کامل و البته کمي تا قسمتي مشکل. الميزان اين قرآن که ترجمه و شرح آيت الله مکارم شيرازي است علاوه بر ترجمه، شرح منتخبي از آيات را هم دارد. شرح کوتاهي که از چندين منبع و تفسير معتبر نوشته شده است.

قرآن حکيم



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409