قلعه‌های باشکوه2
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
قلعه‌های باشکوه2
تاریخ : پنج شنبه 14 آذر 1392
نویسنده : RmZiRn

بورگ التز (Burg Eltz)

castles-8

این قلعه قرون وسطایی بر فراز تپه‌ای مشرف به رودخانه ماسل (Moselle) بین کوبلنز (Koblenz) و تریر (Trier) در کشور آلمان قرار گرفته است. این جا هنوز هم تحت کنترل و مالکیت شاخه‌ای از خانواده التز است که از قرن 12 تا کنون، 33 نسل از آنان ساکن این قلعه بوده‌اند. اقامت‌گاه‌های خانواده‌های روبناخ (Rubenach) و رودندورف(Rodendorf) برای بازدید عموم باز می‌باشند. در حالی که بخش دیگری از خانواده یعنی خاندان کمپنیخ (Kempenich) مابقی قلعه را مورد استفاده قرار می‌دهند.

قلعه وارویک

castles-9

این قلعه توسط ویلیام فاتح در سال 1068 ساخته شد. تا قرن 11 ساختار اصلی بنا حفظ شد ولی پس از آن قلعه متحمل تغییرات گوناگونی از جمله اضافه شدن برج‌های جدید و نیز طراحی مجدد اقامت‌گاه ساکنان شد. در نتیجه سازه‌ای که در ابتدا با چوب ساخته شده بود به بنایی سنگی تغییر شکل داد. در طول صدها سال جنگ نمای سردر قلعه که رو به شهر بود از نو مستحکم شد و اکنون یکی از شناخته شده‌ترین نمونه‌های معماری نظامی قرن 14 به شمار می‌آید. در سال 2001 این قلعه به عنوانی یکی از ده بنای برتر تاریخی و باستانی بریتانیا و نیز یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی این کشور از سوی گردش‌گری انگلستان انتخاب شد.

کرک دس شوالیر (Krak Des Chevaliers)

castles-10

این قلعه به عنوان نمونه‌ای اولیه از قلعه‌های دوران جنگ‌های صلیبی شناخته می‌شود. لغت کرک از لغت سوری کراک به معنای دژ نظامی می‌آید. لورنس عربستان این قلعه را به عنوان یکی از بهترین قلعه‌های جهان که به طور مناسبی حفظ گشته معرفی کرد. این قلعه به صورت کاملا مجزا بر فراز یک تپه‌ و در ارتفاع 650 متری قرار گرفته. دژ اولیه در سال 1031 و برای امیر آلیپو Aleppo) : منظور شهر حلب می‌باشد) ساخته شده و در طول اولین جنگ صلیبی به اشغال صلیبیون درآمد. شوالیه‌های سنت جان این قلعه را مایه برتری خود می‌دانستند. در فاصله سال‌های 1150 تا 1250 این قلعه گسترده‌تر شد به طوری که به یک قرارگاه و پادگان 2000 نفری تبدیل شده بود. این جا هم جزء دیدنی‌های مورد علاقه گردش‌گران کشور سوریه می‌باشد.

قلعه سگوویا (Alcazar of Segovia)

castles-11

این قلعه بر فراز پرتگاهی صخره‌ای نزدیک به کوهستان گوادارما و در محل تلاقی دو رود ارسما (Eresma) و کلامورز(Clamores) و در ناحیه سگوویا واقع شده و یکی از قلعه‌های معروف کشور اسپانیا است. در اصل این قلعه به عنوان دژ نظامی عرب‌ها ساخته شد اما بعدها به عنوان کاخ سلطنتی، زندان دولتی، دانشکده نظامی و دانشکده توپخانه سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. در طول قرون وسطی این قلعه یکی از اقامت‌گاه‌های مورد علاقه خاندان سلطنتی کاستیل بوده و جزء استحکامات دفاعی این قلمرو محسوب می‌شد. در طول همین دوران بود که اکثر بناهای که امروز در آن مشاهده می‌شود ساخته یا به آن اضافه گشت.

نوشوانشتاین (Neuschwanstein)

castles-12

آخرین قلعه پریان ما نوشوانشتاین است. قلعه زیبای خفته واقع در پارک دیزنی‌لند با الهام از این قلعه ساخته شده است. این قلعه به فرمان کنت لودویگ دوم از ناحیه باواریا ساخته شد. او تمایل داشت در هنگام نیاز به خلوت و آرامش از آن استفاده کند و البته هزینه گزافی نیز برای ساخت آن پرداخت به طوری که ایالت باواریا را مقروض کرد. در سال 1886 و نزدیک به زمان اتمام ساخت قلعه کمیته ایالتی اعلام کرد که شاه دچار جنون شده و تنها چند روز بعد او جان سپرد. پس از مرگ شاه درهای این قلعه به روی عموم باز شد. از آن زمان تاکنون بالغ بر 50 میلیون نفر از این کاخ دیدن کرده‌اند. این قلعه یکی از اماکن مورد علاقه عکاسان در آلمان بوده و نیز یکی از مهم‌ترین مراکز جذب گردش‌گر این کشور می‌باشد.

اما در ایران قلعه‌های متعددی وجود دارد ولی اینکه کدام یک به قلعه پریان شباهت دارد قضاوت با شماست. در اینجا تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قلعه الموت

castles-13

این قلعه دژی نظامی بر فراز صخره‌ای به ارتفاع 2163 متر از سطح دریا در رشته کوه‌های البرز و نزدیک قزوین قرار گرفته است. گفته می‌شود که حسن صباح از آن به عنوان استحکامات نظامی استفاده می‌کرده به همین دلیل به آن دژ حسن صباح هم می‌گویند. معنای نام آن آشیانه عقاب است.

قلعه رودخان

castles-14

قلعه‌ای باشکوه از دوره ساسانیان که در جنوب غربی فومن واقع شده است. 40 برج دیده بانی در اطراف این قلعه قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود این قلعه در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شده است.

قلعه فلک‌الافلاک

castles-15

قلعه تاریخی در خرم آباد در استان لرستان می‌باشد که به قلعه 12 برجی نیز شهرت یافته است. این بنای تاریخی نیز به دوره ساسانیان تعلق دارد.

قلعه فورگ

castles-16

قلعه‌ای در شرق بیرجند که به دستور نادر شاه احداث شده است. این قلعه پس از قلعه الموت از مهم‌ترین مراکز فعالیت اسماعیلیان محسوب می‌شده است.

قلعه هزار درب

castles-17

این قلعه در استان ایلام شهرستان آبدانان واقع شده و از آثار تاریخی عهد ساسانیان به شمار می‌آید. این قلعه ثبت ملی شده است.

قلعه ملک بهمن

castles-18

قلعه متعلق به دوران پیش از اسلام بوده که در لاریجان، روستای شاهندشت قرار دارد. نکته جالب در مورد این قلعه آن است که اطراف آن هیچ راه ورودی وجود نداشته و تنها راه دسترسی به قلعه از زیر زمین بوده که البته امروز این راه مسدود شده و کوهنوردان می‌توانند از دیوار جنوبی به درون قلعه وارد شوند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409