ثبت تصاویر در زمان مناسبی از روز
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
ثبت تصاویر در زمان مناسبی از روز
تاریخ : جمعه 8 آذر 1392
نویسنده : RmZiRn

در حدود ساعت 9 صبح آفتاب زاویه ای حدود 45 درجه ای پیدا می کند و نور در این زمان از همان شدتی که در ظهر برخوردار است ، بهره مند است و این وضعیت تا ساعت چهار بعد از ظهر باقی می ماند. دماهای رنگی در طی این مدت خنثی هستند.


اما هنوز هم می توان مناطقی را یافت که در میانه های صبح ، میانه های بعد از ظهر و یا حتی در خود ظهر بتوان تصاویر با کیفیتی از آن ها ثبت کرد. به دلیل موقعیت نسبتا پایین خورشید، نور آن هنوز هم شدت زیادی دارد گرچه این بار سایه ها کوتاه تر از پیش هستند و واضح تر از زمان غروب آفتاب اند. رنگ ها هم با بیشترین اشباع و روشنایی به نمایش در می آیند.

با قرارگیری آفتاب در زوایای پایین ، تا نیمه صبح خورشید از زوایای متفاوتی بر سوژه شما می تابد. برای نمونه اگر شما از یک منظره طبیعی عکاسی کنید ، نور مستقیمی که از کناره ها می تابد باعث می شود که رنگ های زنده ای را ثبت کنید.

عکاسی در صبح ها یا بعد از ظهر ها از سواحل بسیار بهتر است. در این جا درجه تابش نور ، بافت های امواج را مشخص تر می کند.


همان جلوه می تواند در عکاسی از فواصل نزدیک از اشیا هم ایجاد شود. نور مستقیمی که از کناره ها می تابد برای عکاسی از معماری هم بسیار مفید است چراکه بعد سومی هم به عکس ها می بخشد و رنگ هایی روشن و شفاف خلق می کند.

کنتراست هم می تواند بسیار بالا باشد و به همین دلیل باید فاصله یابی را به دقت انجام دهید تا روشنایی در نواحی روشن بیش از حد نشود. برای اطمینان ، با فاصله یابی ناحیه ای نور را از قسمتی با نور متوسط بخوانید و نوردهی را قفل کنید یا اینکه یک مقدار متوسط تنظیم کنید و از Exposure Compensation برای تنظیم آن استفاده نمایید.

کمی ابری بودن هوا می تواند به پایین تر آمدن کنتراست کمک کند اما با متغیر بودن هوا ، نور پخش شده به صورت مسطح و یکنواخت ظاهر می شود و از درخشش در آن خبری نیست.


نیم رخ‌ها

گزینه دیگری که وجود دارد این است که خورشید را در پشت سوژه قرار داده و آنرا به سایه هایی سیاه تبدیل کنید . قلعه ها ، مجسمه ها و سوژه های این چنینی همانند سواحل می توانند با نور پس زمینه عکاسی شوند که تون های مایل به آبی و نواحی روشن متوسطی تولید خواهند کرد. در آخر ، عکاسی با قرار گرفتن خورشید در پشت شما باعث کاهش کنتراست می گردد اما بهترین و زنده ترین رنگ ها و آبی ترین آسمان ها در این صورت ثبت می شوند.

این جلوه در عکاسی از مناظر رنگارنگ و باغچه ها ، انعکاس های دریاچه ها ، مناظر ساحلی و سوژه هایی که در آن ها شکل ، الگو و رنگ بر بافت ترجیح داده می شود بسیار مناسب است.

از یک پولاریزه حلقوی برای تقویت آسمان های کم رنگ ، حذف بازتاب های ناخواسته و رفع درخشندگی زیاد رنگ های اشباع شده استفاده کنید. یک پولاریزه می تواند برای ایجاد دریایی عمیق تر و رنگ هایی تیره تر هم به کار گرفته شود.

اگر از لنزهای با زوایای واید استفاده می کنید ، مراقب باشید چرا که تغییراتی درجه پولاریزه می تواند موجب متغیر شدن رنگ آسمان گردد.


نور بعد از ظهر

در تابستان تفاوت زیادی بین نوری که میانه های صبح می تابد و نور میانه های بعد از ظهر وجود ندارد.گرچه ممکن است در بعد از ظهر به دلیل افزایش آلودگی هوا ، طیف رنگی کمی گرم تر باشد و کمی هوا گرفته باشد.

همین طور سوژه هایی که در صبح ها در برابر تابش نور هستند در نور بعد از ظهر سایه های شدیدی دارند.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409