چند سئوال متداول درباره ايمپلنت هاي دنداني
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
چند سئوال متداول درباره ايمپلنت هاي دنداني
تاریخ : سه شنبه 28 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

چند سئوال متداول درباره ايمپلنت هاي دنداني

implant

 

ايمپلنت دنداني چيست؟
ايمپلنت دنداني قطعه اي از فلز تيتانيوم است که اغلب به شکل ريشه دندان مي باشد و داخل استخوان فک قرار داده ميشود.ايمپلنت دنداني بعنوان پايه اي جهت قرار دادن پروتز روي آن استفاده مي شود و باز سازي تاج دندانهاي از دست رفته با استفاده از اين پايه ايمپلنت مقدور مي گردد.

 

چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند؟

افرادي که به هر علتي دندان ازدست داده باشند کانديد ايمپلنت هستند. ايمپلنت جهت جايگزيني دندان تا بازسازي همه دندانها را در بر مي گيرد. در مورد از دست دادن يک يا چند دندان ديگر نيازي به تراش دندانهاي مجاور بعنوان پايه پروتز نيست. ايمپلنت داخل استخوان قرار مي گيرد و روکش روي همان ايمپلنت بدون اتکاء به دندانهاي مجاور قرار داده مي شود.
در مورد بيماراني که دندانهاي زياد يا همه دندانها را از دست داده باشند با قرار دادن چند ايمپلنت در فک آنها و استفاده از آنها بعنوان پايه مي توان پروتز متکي بر ايمپلنت جهت جايگزيني دندانهاي از دست رفته قرار داد. در مورد بيماران کاملأ بي دندان مي توان با قرار دادن حداقل دو ايمپلنت در هر فک پروتزي متحرک ولي محکم و بدون لغزش و لقي در اختيار بيمار قرار داد.
حتي در مورد بيماران بي دندان که در حال استفاده از پروتز متحرک هستند مي توان با قرار دادن دو پايه ايمپلنت در فک آنها همان پروتز را با کمترين هزينه کاملأ محکم و باثبات کرد.

http://upload.tehran98.com/upme/uploads/9c7b8af5800e6d4c3.jpg

 

جنس ايمپلنت هاي دنداني چيست؟ اجزاء تشکيل دهنده ايمپلنت هاي دنداني کدامند؟
ايمپلنت هاي دنداني از جنس فلزات مختلف و حتي سراميک ها هستند ولي اغلب ايمپلنت هاي دنداني از جنس تيتانيوم هستند. ايمپلنت هاي دنداني از دو جزءاصلي تشکيل شده اند: فيکسچر و اباتمنت.
فيکسچر ايمپلمت داخل استخوان قرار دارد و قسمت اباتمنت ايمپلنت روي آن قرار مي گيرد و نهايتا روکش چيني با فرم دندان روي آن قرار داده مي شود.

http://upload.tehran98.com/upme/uploads/9c7ba7f6da30fb245.jpg

ميزان موفقيت ايمپلنت هاي دنداني چقدر است؟
امروزه بطور متوسط موفقيت در کاشت ايمپلنت هاي دنداني بيش از 95 درصد است ولي درصد ميزان موفقيت در ايمپلنت هاي دنداني به موارد زير بستگي دارد:

الف) بيمار: بيمار بايد از سلامت برخوردار باشد و به بيماري مزمن ضعيف کننده سيستم ايمني بدن مبتلا نباشد. اخيرا دچار مشکل شديد قلبي (جراحي قلب يا انفارکتوس) نشده باشد. ديابت کنترل نشده وراديوتراپي و بيماري لثه و دهان نداشته باشد. همچنين استعمال سيگار و مشروبات الکلي از عوامل محدود کننده عمل ايمپلنت هستند.

ب) دندانپزشک: دندانپزشکي که ايمپلنت را انجام مي دهد بايد دوره هاي لازم ايمپلنت را ديده باشد و مهارت و تجربه کافي در انجام ايمپلنت داشته باشد، همچنين تمام شرايط بيمار از نظر سلامت بدن و فاکتوهاي مهم داخل دهاني را ارزيابي کند و با رعايت اصول کنترل عفونت مبادرت به انجام جراحي ايمپلنت نمايد.

ج) ايمپلنت: فاکتور مهم ديگر در مورد ميزان موفقيت ايمپلنت مخصوصا در دراز مدت خود ايمپلنت است. امروزه شرکت هاي سازنده ايمپلنت بسيار زياد و متنوعند. قيمت هاي ايمپلنت بسيار متنوع است و هر کدام از کمپاني هاي سازنده روي نکاتي تاکيد دارند که در ساخت ايمپلنت از آن بهره جسته اند. دندانپزشک با توجه به بودجه بيمار و مسائل تکنيکي و مزيت هاي ايمپلنت در محدوده قيمت مورد نظر، مبادرت به انتخاب يک سيستم مي کند .
در کل ايمپلنتي مناسب است که ميزان جوش خوردن آن به فک، بالا باشد (
osseointegration) و ميزان تحليل استخوان اطراف آن در طول زمان کمتر باشد.

د) مراقبتهاي بعدي: بيمار نقش بسيار مهمي در طول عمر ايمپلنت و موفقيت دراز مدت آن دارد. عدم استعمال دخانيات و مشروبات الکلي و رعايت بهداشت دهان و دندانها و لثه، مراجعات منظم به دندانپزشک و اطمينان از سلامت لثه و عدم وجود جرم دنداني و پوسيدگي در دندانهاي ديگر همه و همه موفقيت دراز مدت ايمپلنت را افزايش مي دهد.

 

 کاشت ايمپلنت هاي دنداني به چه صورت است؟
کاشت ايمپلنت در مطب دندانپزشکي و با بي حسي موضعي (نظير معالجات متداول دندانها) و توسط جراح دندانپزشک ورزيده انجام مي گيرد. براي کاهش احتمال درد و عفونت ممکن است دندانپزشک داروهائي تجويز کند که قبل و بعد از عمل کاشت ايمپلنت مورد استفاده قرار گيرند.

http://upload.tehran98.com/upme/uploads/4578e5ed50b7bcae2.jpg

 طول درمان ايمپلنت چقدر است؟
طول مدت جراحي معمولا از نيم ساعت تا دو ساعت مي باشد و بسته به تعداد ايمپلنتها و شرايط فکي بيمار تغيير مي کند. در مواردي که علاوه بر کاشت ايمپلنت نياز به پيوند استخوان و يا تغيير شرايط کف حفره سينوس در فک بالا نياز باشد، زمان کاشت ايمپلنت بيشتر خواهد بود.
پس از کاشت ايمپلنت تا قرار دادن پروتز روي آن زماني حدود 6 هفته تا 3ماه موردنياز است، تا کاملا ايمپلنت ها در شرايط بدور از تکان و لرزش به آرامي به استخوان فک بيمار جوش بخورد و ايمپلنت در جاي خود کاملا محکم شود سپس دندانپزشک مبادرت به قرار دادن پروتز روي ايمپلنت مي کند. البته در مواردي باتوجه به کميت استخواني فک بيمار و نوع ايمپلنت خاصي که طراحي شده است، بار گذاري فوري روي آن مي تواند صورت گيرد، بنا به تشخيص جراح دندانپزشک مي توان بلافاصله پس از جراحي کاشت ايمپلنت، پروتز را روي ايمپلنت قرار داد.

 عوارض جراحي ايمپلنت چيست؟
پس از جراحي ايمپلنت بسته به مدت زمان کيفيت استخوان و واکنش هاي بافتي بيمار، مقداري درد و تورم در ناحيه جراحي ايمپلنت قابل پيش بيني است که در صورت لزوم جراح دندانپزشک قبل و بعد از عمل کاشت ايمپلنت با تجويز داروآنرا به حداقل مي رساند.

 نقش ايمپلنت در حفظ استخوان فک چيست؟
حجم استخوان فک علاوه بر کارآيي آن بعنوان محافظ ريشه دندان در ظاهر افراد هم تاثير به سزائي دارد. ايمپلنت هاي دنداني در نقاطي که دندان از دست رفته است مي توانند حجم استخوان فرد را حفظ کنند و با بهبود ظاهر صورت در بهبود کيفيت زندگي افراد تاثير به سزائي بگذارند.

 هزينه انجام ايمپلنت چقدر است؟
هزينه انجام ايمپلنت در بسياري موارد با انجام درمانهاي سنتي تفاوت چنداني ندارد. فاکتورهاي تعيين کننده هزينه خود ايمپلنت، دستمزد جراح دندانپزشک، هزينه مواد مصرفي اضافي در صورت لزوم (پودرپيوند استخوان) و هزينه لابراتواري مي باشد، که البته بهتر است قبل از انجام عمل ايمپلنت بطور شفاف هزينه مربوط به ايمپلنت مورد توافق قرار گيرد.

 آيا درمان ايمپلنت با دندانپزشکي زيبائي همسو است؟
امروزه با پيشرفت علم و تکنولوژي ايمپلنت، بيشترين توجه معطوف به زيبائي دندانهاي متکي بر ايمپلنت به همراه موفقيت دراز مدت آنها است. تطابق فرم و ظاهر استخوان ناحيه اي که ايمپلنت در آن قرار دارد با بقيه فک و هماهنگي دندان جايگزين شده توسط ايمپلنت با بقيه دندانها، هنر دندانپزشک است.

 البته لازم به ذکر است که هميشه درمان ايده آل تامين زيبائي 100درصد را نمي کند و با توجه به شرايط موجود مخصوصا حجم لثه و استخوان فک بيمار جراح دندانپزشک متبحر، بالاترين حد زيبائي را در کاشت ايمپلنت لحاظ مي کند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409