فست فودها مردم را چاق کرده‌اند
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
فست فودها مردم را چاق کرده‌اند
تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که فست فود‌ها و خوردن غذای بیرون مردم را در مقایسه با سال‌هاي قبل به نسبت چاق تر کرده و بر بیماری‌هاي آنها افزوده است. 

او البته می‌گوید: به هیچ عنوان نمي‌شود این حکم کلی که همه غذاهای تولید شده بیرون از خانه اعم از رستوران‌ها و دیگر اغذیه فروشی‌ها را بی‌کیفیت و نامناسب دانست، در غذای بیرون نیز مانند هر چیز دیگری چیز خوب و مناسب هست و چیزهای بد و نامناسب. البته اینکه میزان قابل توجهی بر مصرف خوراک‌هايي که در بیرون تولید می‌شود افزوده شده باعث شده است که احتمال کیفیت بد و عدم نظارت بر تولید آنها بیشتر شود. همین هم قضاوت منفی درباره فست فودها را بیشتر کرده است.
بر اساس گفته‌هاي این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در همین حال برخی مراکز هم هستند که مواد خوب و سالم برای تهیه و تولید غذا و فرآوری صحیح و اصولی آن دارند که غذایی با کیفیت و مناسب را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. با این حال قطعا به نظر من بهتر آن است که اگر افراد می‌توانند مواد اولیه مناسب را تهیه کرده و غذا را در خانه خود فرآوری کنند، اما در غیر این صورت بهترین کار این است که از مراکز معتبر خوراک تهیه کنند.
دکتر وفا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون پژوهشی علمی در رابطه با تاثیرات غذاهای فست فودی و رستورانی بر سلامت افراد صورت گرفته یا خیر می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم در اغلب شهرها و شهرستان‌های کشور تحقیقاتی شده و نتایج آن به خصوص در مراکز دانشگاهی و ادارات بهداشت موجود است، اما مهم‌ترین مواردی که در رابطه با این غذاها وجود دارد بحث استفاده از مواد غذایی تقلبی مانند رنگ‌ها و دیگر مواد اولیه غذایی غیر بهداشتی است. علاوه بر این وجود آلودگی‌هاي میکروبی و شیمیایی در این مواد خوراکی موجب آسیب رسانی به سلامت مصرف کنندگان می‌شود. 
او در ادامه می‌افزاید: «بخش اصلی از غذاهای بیرون مانند فست فودها و غذهای فوری این است که از چربی زیاد و کربوهیدرات‌هاي بدون سبوس در تولید آنها استفاده می‌شود، این ماده‌ها بیش از هر چیز موجب چاقی و فشار خون و دیابت در مصرف‌کنندگان می‌شوند، چرا که هر فردی که در الگوی خوراکی خود مقداری بیشتر از حد مجاز چربی و کربوهیدرات و نمک مصرف کند احتمال چاقی و بروز بیماری‌هاي قلبی در آنها بالاتر می‌رود. اگر افرادی به صورت مکرر و روزانه از این غذاها مصرف کنند احتمال مبتلا شدن به این عوارض در آنها بالا می‌رود.
دکتر وفا در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش گرایش به مصرف این نوع غذاها در سال‌هاي اخیر بیشتر شده، آیا به طور مشخص میزان عوارض آن مانند چاقی و بیمارهای قلبی نیز در جامعه بیشتر شده است نیز می‌گوید: «کسانی که به دلیل تجرد یا وضعیت شغلی مجبور هستند از این نوع خوراکی‌ها استفاده کنند به لحاظ ظاهری دچار مشکلاتی می‌شوند و متاسفانه این قضیه قابل تایید است، البته پژوهش‌هايي که تاکنون توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هم انجام شده است نشان می‌دهد، در دو دهه گذشته چاقی و اضافه وزن در همه گروه‌هاي سنی افزایش پیدا کرده است و دلیل آن هم رو آوردن بخش‌هاي بیشتری از مردم به دلیل زندگی ماشینی و شهری به مصرف این غذاها است. این پژوهش‌ها تایید می‌کند که کاهش فعالیت‌هاي بدنی و خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها پر کالری و بدون مواد مغذی و مصرف شیرینی‌ها نیز دلیل این چاقی است. در صورتی که همه افراد براي تامين نيازهاي بدنشان به همه گروه‌هاي غذايي نيازمندند. مصرف همه گروه‌هاي غذايي هم تنها وقتي ميسر است که هيچ وعده اصلي يا ميان‌وعده‌‌اي حذف نشود.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409