مسمومیت دارویی
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
مسمومیت دارویی
تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

بیش از 68 درصد مسمومیت ها را مسمومیت دارویی تشکیل می دهد

اخبار پزشکی | بیش از 68 درصد مسمومیت ها را مسمومیت دارویی تشکیل می دهد مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد کشنده باشد
 

متخصص مرکز کنترل مسمومیت معاونت غذا و دارو از آمار بالای مصرف دارو خبر داد و تصریح کرد: افزایش مصرف داروها در جامعه از یک سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته صورت می گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متاسفانه عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد که این امر خصوصاً در مصرف دارو توسط سالمندان حائز اهمیت است.

دکتر مغروری گفت: دسترسی آسان به دارو در منازل و عدم نگهداری صحیح آنها همراه با افزایش تعداد بیماران افسرده و آگاهی عامه مردم از قابلیت کشندگی برخی داروها، متاسفانه جامعه را نسبت به مسمومیت های ناشی از داروها خصوصاً شکل تعمدی آن آسیب پذیرتر نموده است.

وی با اعلام آنکه بر اساس گزارشهای سازمان غذا و دارو، در طی ده سال گذشته یعنی از سال 1381 تا 1390 شاهد سیر صعودی مسمومیت های منجر به فوت ناشی از دارو می باشیم؛ اظهار داشت: آمار بدست آمده از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور کماکان درصد بالایی از مسمومیت دارویی یعنی 6/68 درصد از کل مسمومیت های ثبت شده در این مراکز را نشان می دهد.

متخصص مرکز کنترل مسمومیت معاونت غذا و دارو از این رو به نکات کلیدی راجع به مصرف داروها پرداخت و افزود: شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی می باشد و دهان، شایعترین راه ورود سموم به بدن است.

مغروری با بیان اینکه با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید؛ عنوان کرد: مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد کشنده باشد، از این رو داروها را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری نمایید.

وی از آنجایی که بسیاری از سالمندان ناچار به مصرف داروهای متعددی در طول روز می باشند؛ استفاده از جعبه های تقسیم داروها را برای پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در آنها مناسب دانست و یادآور شد: نام داروهای مصرفی خود را به پزشک معالج اطلاع دهید، تا از تجویز مجدد داروها و مصرف همزمان آنها و یا بروز تداخلات خطرناک دارویی پیشگیری شود. علاوه بر این داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمایید چرا که با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سریعتر نمی شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.

متخصص مرکز کنترل مسمومیت معاونت غذا و دارو با اشاره به آنکه در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید؛ افزود: برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید چرا که مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت نماید.

مغروری بیان داشت: مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا بدون نشانه خاصی باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم می شود. همچنین قابل ذکر است که بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هر چند ممکن است منجر به مرگ نگردد ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

وی مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن را سبب سمیت و تخریب کلیه ها عنوان نمود و ادامه داد: مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد.

این متخصص خاطرنشان کرد: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید. همچنین در مسمومیت های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید و توجه داشته باشید که در اغلب مسمومیت های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هر چه سریع تر با شماره تلفن اطلاع رسانی داروها و سموم 6699615-0311 و یا اورژانس 115 تماس بگیرید.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409