سرزمین سیب‌های قرمز میزبان مسافران گرمازده
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
سرزمین سیب‌های قرمز میزبان مسافران گرمازده
تاریخ : چهار شنبه 6 شهريور 1392
نویسنده : RmZiRn

 به گزارش "بوشهرنیوز" به نقل از باشگاه خبرنگاران براي خيلي از مردمي كه در شهرهاي بزرگ و صنعتي بويژه تهران زندگي مي‌كنند، سفر به شهري خوش آب و هوا با مناظري ديدني و بكر خالي از لطف نيست، برخلاف گذشته كه بسياري از مسافران فقط چند منطقه از كشور را براي سياحت انتخاب مي‌كردند، هم اكنون با معرفي بسياري از مناطق خوش و آب و هوا يا ديدني و بكر، اين مناطق پذيراي مهمانان باذوق خود است.

اشتياق مسافرت در گرماي تابستان و فارغ شدن از چند روز كاري بسيار دلچسب است چرا كه دور بودن از استرس، ترافيك و دغدغه‌هاي روزمره در منطقه ديدني مورد علاقه، خالي از لطف نيست. ما براي علاقه‌مندان سير و سياحت منطقه‌اي را پيشنهاد مي‌كنيم كه برخلاف قدمت چند صد ساله‌اش كمتر ميان هموطنان شناخته شده است.

شهر زنوز در آذربایجان شرقي و ميان شهرهاي مرند و جلفا و ميان كوه‌هاي سر به فلك افراشته همچون نگيني سبز بسان زمرد خودنمايي مي‌كند. اين شهر كه از دريا هزار و 700 متر بالاتر است، با باغ‌هاي سيب، زردآلو و گردو پذيراي مهماناني است كه وارد اين شهر مي‌شوند. زنوز با وجود معادن غني كائولين تا چندي پيش حرفي براي گفتن داشت، ولي با بي‌مهري برخي مسئولان اين صنعت هم اكنون در شهر كوچك و ييلاقي زنوز به فراموشي سپرده شده است.

زنوزق، روستاي پلكاني آذربايجان

زنوز داراي 7 روستاي ديدني است كه معروف‌ترين آن روستاي «زنوزق» تنها روستاي پلكاني ‌آذربايجان است. جالب اين كه قدمت آن حتي از روستاهاي مشابه‌اش همچون ماسوله هم بيشتر است. زنوزق به علت شكل كوهستاني منحصر به‌فرد، ده‌ها چشمه جوشان دارد. چشمه‌هايي كه بيشتر آنها در باغات مي‌جوشند و مناظر ديدني از خود به نمايش گذاشته‌اند.

اين روستا كه در دل كوه قلعه قرار دارد، با خانه‌هايي با در و پنجره آبي، قرمز و سبزرنگ تزئين شده است به شكلي كه توجه هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند. روستايي زيبا با چشم‌انداز عالي كه منطقه بسيار بكري براي علاقه‌مندان آثار تاريخي به وجود آورده است. اما در گشت و گذارتان به اين روستاي زيبا متوجه موضوع جالبي مي‌شويد.
 


بيشتر ساكنان اين روستا داراي تحصيلات ليسانس، فوق ليسانس و دكترا بوده و در مسئوليت‌ها و جايگاه‌هاي ويژه‌اي مشغول به فعاليت هستند. زني با لباس بلند گلدار كه ويژه زنوزق است، به تازگي از ديدن پسرش كه در كشور آلمان زندگي مي‌كند، بازگشته و مشغول پخت نان است. وي مي‌گويد كه براي تربيت و باسوادي فرزندانش از هيچ كوششي دريغ نكرده است. عكاسي از خانه‌هاي روستا براي گردشگران بسيار لذتبخش بوده و همچون يك تابلوي نقاشي است.

منطقه ييلاقي ماهار و كوه‌كمره

هنگامي كه از جاده كنار زنوزق به راه مي‌افتيم و در پيچ و خم آن مناظر سبز را مي‌بينيم، پس از چندين كيلومتر به دشت بزرگ و سرسبزي مي‌رسيم كه در تابستان به بهشتي بي‌بديل تبديل شده است. دشتي كه پذيراي بسياري از مسافران ديگر شهرهاي آذربايجان است با منظره‌اي جالب و در نوع خود منحصر به‌فرد! در اين منطقه تا چشم كار مي‌كند، سبزه و چمن مي‌بينيد.
 


كودكاني كه در دشت بزرگ در حال بازي هستند و هواي تن‌نواز هر كس را به ياد دوران كودكي مي‌اندازد. با گذشتن از اين دشت به روستاي زيبايي مي‌رسيم با مهماني از سلاله پيامبر؛ روستاي كوه‌كمر با يك امامزاده هر روز ميزبان برخي از خانواده‌ها است. اين روستا با مزارع و باغات بزرگ آرامش خاصي در خود دارد.

منطقه‌اي با پتانسيل بالاي گردشگري

منطقه كوهستاني و ييلاقي زنوز داراي جاذبه‌هاي گردشگري بسياري است و با دارا بودن جذابيت‌هاي خاص خود حتي بسياري از ورزشكاران بويژه كوهنوردان و صخره‌نوردان را به آنجا كشانده است.

وقتي از جاده ترانزيتي تبريز به جلفا به سه‌راهي زنوز مي‌رسيم، در ورودي اين شهر نوشته شده است: «به شهر توريستي زنوز، شهر علم و ادب خوش آمديد.» ولي با توجه به كلمه توريستي هنوز امكانات درخور اين منطقه در اختيار شهرداري اين شهر گذاشته نشده است.

چه بسا كه از چندين سال پيش براي رشد و ترقي زنوز كه از سال 1322 داراي شهرداري بوده است، قرار بود «تله كابين» راه‌اندازي شود ولي به جز نصب پايه‌هاي تله‌كابين از 4 سال پيش، هيچ اقدام ديگري صورت نگرفته است.

خاطره‌اي خوش از شهر سيب

زنوز با سيب قرمزش مشهور است؛ سيب‌هاي منحصر به‌فرد اين منطقه كه بيشتر صادر مي‌شود. در اين شهر خبري از گرما و كولر نيست و تماشاي مناظر ديدني زنوز خاطره‌ای ماندني را هميشه برايتان به يادگار خواهد گذاشت.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409