دسترسي به خدمات ويژه الكترونيكي(سپه)
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
دسترسي به خدمات ويژه الكترونيكي(سپه)
تاریخ : چهار شنبه 1 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn
               
                 
                 
                 
   
 
 
 
 
     
  بانکداری الکترونیک  
 
 

پرداخت قبوض آبونمان از طریق تمامی کارتهای عضو شبکه شتاب


خرید شارژ ایرانسل از طریق تمامی کارت بانکهای عضو شتاب


سامانه ثبت و پیگیری مغایرتهای کارتی شبکه شتاب


تلفنبانک حساب های متمرکز


آگاهی از مبلغ یارانه واریزی به حساب مشتریان در بانک سپه


خرید شارژ همراه اول از طریق تمامی کارت بانکهای عضو شتاب


دریافت نسخه 2.0 نرم افزار عمومی همراه بانک سپه


سامانه پرداخت اینترنتی عوارض خودرو - شهرداری تهران


دریافت شماره حساب بانکی ایران (IBAN) تمامی حسابهای مربوط به شبکه بانکی کشور


سامانه فروش و رزرواسیون مراکز گردشگری


راهنمای مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی


سامانه استعلام لحظه ای قبض های درآمدی - شهرداری تهران

     تعاریف عبارات مرتبط با خدمات نوین

با گسترش فزاینده خدمات بانکداری الکترونیکی، واژه ها و عبارات جدیدی در ادبیات بانکی جامعه مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرند که تعدادی از آنها در ادامه تعریف می گردند. مهمترین مزایای استفاده از بانکداری الکترونیکی برای مشتریان گرامی عبارتند از: استفاده شبانه روزی از یک کانال ارتباطی سریع و غیرحضوری، افزایش امنیت، صرفه جویی در زمان و سایر هزینه ها، دسترسی آسان و سریع به حساب و انجام تراکنشهای مالی در هر مکان.


     شتاب: شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی در بانک مرکزی ج.ا.ا. است.


     درگاه: کلیه مکان ها، دستگاه ها و ابزارهای ارتباطی بین بانک و مشتری جهت انجام امور بانکی. در حال حاضر درگاه های موجود عبارتند از: شعبه، دستگاه عابربانک (ATM)، پایانه شعب (Pin Pad)، پایانه فروش (POS) فروشگاهی، اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه و کیوسک.


     بانک پذیرنده: بانکی که مشتری جهت انجام امور بانکی خود به یکی از درگاه های آن بانک مراجعه می نماید.


     شماره کارت: شماره ایست 16رقمی که بر اساس فرمت استاندارد بانک مرکزی ج.ا.ا. به هر کارت مشتری اختصاص می یابد. در بانک سپه شماره کارت هایی که قبل از اردیبهشت ماه 1389 صادر یا تمدید گردیده اند 19رقمی بوده و روی رسید دستگاه عابربانک سپه قابل رؤیت است و کارت های صادره پس از این تاریخ دارای شماره کارت 16رقمی هستند که روی کارت حک می شوند.
انجام عملیات انتقال الکترونیک وجه در شبکه شتاب صرفاً از طریق شماره کارت امکان پذیر است. لذا درج شماره کارت (16 یا 19) رقمی الزامی است. لذا چنانچه درخواست استفاده از درگاه های غیرحضوری برخی بانکهایی را دارید که درگاه های آنان شماره کارت 19 رقمی را نمی پذیرند، می توانید با مراجعه به شعب بانک سپه، کارت خود را تمدید نمایید.
 
 
     تراکنش شتابی: عملیات مالی است که روی حسابهای کارت از درگاه های بین دو بانک مختلف انجام می شود. مثلاً انتقال وجوه از حساب کارت در درگاه ATM یک بانک به حساب کارت بانک دیگر و یا عملیاتی که کارت و درگاه مورد استفاده در آن از دو بانک مختلف باشند (کارت عابربانک سپه در خودپرداز سایر بانکها و برعکس).
 
 
     شماره حساب: هر حساب با یک شماره شناخته می شود که در حسابهای متمرکز پس از افتتاح حساب توسط سیستم تخصیص می یابد. دسترسی به یک حساب و انجام عملیات مالی روی آن می تواند از طرق مختلف (کارت، دفترچه، اینترنت، تلفن و…) صورت پذیرد.
 
 
     رمز ورود به سامانه (رمز اول): جهت ورود به سامانه های بانکداری الکترونیکی (اینترنت بانک، تلفنبانک و همراه بانک) و انجام عملیات غیر مالی همانند: رویت مانده و صورت حساب و...، برای دارنده حساب صادر می شود. برای دریافت این رمز می توانید با مراجعه به هر یک از شعب و ارائه اصل و تصویر کارت ملی معتبر (یا اصل و تصویر شناسنامه و شماره ملی) و تکمیل فرم درخواست استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی اقدام نمایید، بلافاصله رمز روی پاکت مخصوصِ رمز صادر و به شما تحویل می گردد.

     رمز ثابت تأیید تراکنش مالی (رمز دوم ثابت): یک عدد چند رقمی است که در انجام تراکنشهای مالی (پرداخت قبوض، انتقال وجه، خرید و...) برای تأیید عملیات برداشت وجه توسط صاحب حساب از طریق درگاه های غیرحضوری (اینترنت، تلفن ثابت و همراه) مورد استفاده قرار می گیرد و عدم اِفشای آن به لحاظ امنیتی حائز اهمیت است. شما می توانید پس از دریافت رمز اول از شعبه، در صورت تمایل، رمز دوم را از طریق پیامک روی تلفن همراه شخصی خود و یا از طریق دستگاه های عابربانک سپه دریافت نمایید. شایان ذکر است رمز دوم فقط به اشخاص حقیقی اختصاص می یابد.
توجه: حفظ رمزهای اول و دوم و جلوگیری از افشای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و توصیه می شود ضمن به خاطر سپردن آنها، از نوشتن آنها بر روی مدارک و... جداً خودداری فرمایید و یا به صورت رمزشده (به نحوی که صرفاً برای شما قابل شناسایی باشد) آنها را نگهداری نمایید. گفتنی است امکان تغییر رمز اول و دوم از طریق درگاه های مختلف فراهم است.

     رمز متغییر تأیید تراکنش مالی (رمز دوم متغییر) از طریق پیامک: رمزی است که در هر عملیات برداشت از حساب، از طریق تلفن همراه به صورت پیامک برای مشتری ارسال می‌شود.
 
     رمز ترکیبی تأیید تراکنش مالی (رمز دوم متغییر ترکیبی): رمز متغیری است که از ترکیب رمز دستگاه رمز‌ساز (Token) و عدد ثابتی (رمز ثابتی) به منظور انجام عملیات مالی تشکیل می‌شود.
 
توجه: مشتری می‌تواند به منظور انجام عملیات تراکنشی مالی خود در سامانه‌های مورد نظر، همزمان از چندین نوع تأیید برداشت (رمز دوم) به عنوان مثال رمز دوم ثابت، رمز دوم متغیر، رمز دوم متغیر ترکیبی (با استفاده از دستگاه رمزساز) استفاده نماید. بدیهی است استفاده از انواع روش‌های تأیید برداشت یاد شده حداکثر تا سقف ریالی تعیین شده توسط بانک در سامانه مورد نظر، مجاز خواهد بود. سطح امنیتی نوع تأیید برداشت (رمز دوم) از کمتر به بیشتر بدین ترتیب است: رمز دوم ثابت، رمز دوم متغیر (ارسال از طریق پیام تلفن همراه) و رمز دوم متغیر ترکیبی (با استفاده از دستگاه رمز‌ساز).
 
 
     دستگاه رمز‌ساز (One Time Password (OTP) Token): به دستگاه تولید رمز یکبار مصرف اطلاق می‌شود که به منظور بالا بردن ضریب امنیت معاملات مالی (خرید، انتقال وجه، پرداخت قبض و...) مشتریان در درگاه‌های غیر‌حضوری بانک شامل بانکداری اینترنتی، همراه بانک و تلفن‌بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.


     کد اعتبارسنجی کارت CVV2) Card Verify Value): شمارهای سه یا چهار رقمی است که برای سنجش صحت کارت در برخی عملیات روی درگاه های غیرحضوری همچون خرید اینترنتی یا ثبت نام دانشگاه ها به کار می رود و از این پس در سطح زیرین کارت های جدید بانک سپه حک می گردد. دارندگان کارت های فعلی می توانند از طریق ATM نسبت به دریافت کد مزبور اقدام نمایند.
 
 
     شهاب: شبکه هدایت الکترونیکی بین بانکی (شهاب) شبکه ای است که با استفاده از این شبکه کاهش قابل توجهی در هزینه های مخابراتی پذیرندگان و سرعت قابل توجهی در تراکنشهای دارندگان کارتهای بانکی ایجاد می گردد.
 
 
     ساتنا: سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) سامانه ای است که به مشتریان بانک این امکان را می دهد که با مراجعه به شعب بانک خود هر حواله ای را به هر حسابی در هر بانکی به صورت آنی انجام دهند. ساتنا جایگزین مناسبی برای چکهای رمزدار بین بانکی است که به جای ابزارهای کاغذی، از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده می کند. دستور پرداخت از طریق ساتنا با هر مبلغی در این سامانه پذیرش و پردازش می گردد. در حال حاضر خدمات ساتنا کارمزد ندارد. ساتنا در ساعات اداری بانک انجام می پذیرد.
 

     پایا: اتاق پایاپای الکترونیکی (پایا) زیر ساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می دهد. قابلیتهای پایا در شبکه بانکی شامل: پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات، پرداخت حقوق و مستمری، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار و... می باشد. این سامانه قادر است به صورت شبانه روزی و در تمامی روزها از بانک ها دستور پرداخت دریافت نماید و در سیکل های زمانی تعریف شده در هر روز به حساب مشتریان بانک ها واریز نماید. در حال حاضر خدمات پایا کارمزد ندارد.
 
توجه: سامانه های حواله های الکترونیکی کشور «ساتنا» و «پایا» براساس شماره حساب بانکی ایران (شبا) فعالیت می نمایند.
 
 
     تابا: سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا) به عنوان زیر ساخت انتشار و تسویه انواع اوراق بهادار الکترونیکی به عنوان یکی از ارکان طرح نظام جامع پرداخت راه اندازی خواهد شد. با آغاز فعالیت تابا انتشار و مبادله تمامی اوراق مشارکت دولتی و بانک مرکزی و گواهی های سپرده منحصراً به صورت الکترونیکی صورت پذیرفته و انتشار اوراق مشارکت به صورت کاغذی متوقف خواهد شد. مزایای سامانه تابا عبارتند از: افزایش کارایی بازار معاملات اوراق بهادار، ایجاد نقدینگی برای تسویه تراکنش ها در ساتنا، کاهش هزینه و ریسک ناشی از حمل اوراق بهادار کاغذی، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش حضور فیزیکی، ارائه سرویس بهتر به مشتریان.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409