محمدعلی کلی، بزرگ‌ترین ورزشکار قرن بیستم
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
محمدعلی کلی، بزرگ‌ترین ورزشکار قرن بیستم
تاریخ : یک شنبه 23 خرداد 1395
نویسنده : RmZiRn


 
 


محمدعلی کلی، مشتزن افسانه‌ای و بزرگ‌ترین ورزشکار قرن بیستم درگذشت. او نه فقط به خاطر نیروی بدنی‌اش که به خاطر درشت‌گویی ‌و رسانه‌دوستی‌اش نیز زبانزد بود. محمدعلی کلی سال‌ها بود که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


محمدعلی کلی، قهرمان بوکس سنگین‌وزن جهان که از مدت‌ها پیش از بیماری پارکینسون رنج می‌برد در سن ۷۴ سالگی چشم از جهان فرو بست. به گزارش رسانه‌های خبری او روز جمعه (۳ ژوئن / ۱۴ خرداد) در بیمارستانی در شهر فونیکس ایالت آریزونای آمریکا درگذشت. محمدعلی (کاسیوس مارسلوس کلی جونیور) از سوی کمیته المپیک به عنوان بزرگ‌ترین ورزشکار قرن بیستم انتخاب شده بود.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


شیوه خاص صحبت‌کردن کاسیوس کلی که در سال ۱۹۴۲ در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده، او را به سرعت به شهرت رساند. بخت در سن ۲۲ سالگی به سراغ او آمد: او موفق شد به رقابت نهایی قهرمانی جهان راه یابد. همه نگاه‌ها به حریف پرآوازه‌ی او، سونی لیستون بود. كلی در کنفرانس خبری پیش از مسابقه دست به رجزخوانی زد و وعده داد که در روند هشتم بر لیستون پیروز شود.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لیستون اما در راند ششم به دلیل مصدومیت دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کِلِی برای نخستین بار قهرمان جهان شد. پس از این تاریخ بود که نام کلی بر سر زبان‌ها افتاد؛ از یک‌سو به دلیل طرز مشت‌زدنش و از سوی دیگر به خاطر درشت‌گویی‌هایش. او همواره با سخنانش نگاه‌ها را به سوی خود جلب می‌کرد. این تصویر که به نبرد او و لیستون برمی‌گردد، یکی از معروف‌ترین عکس‌هایی است که از این مشتزن افسانه‌ای گرفته شده است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


کلی پیش از مسابقه لیستون را خرس پیر و زشت خوانده بود. خود را هم با گردن‌آویزی که روی آن "شکارچی خرس" نوشته شده بود، در برابر دوربین عکاسان قرار ‌داد. او زمانی که بر لیستون پیروز شد، گفت: "من یک هیولای بزرگ و بدطینت را شکست دادم که همه را شکست داده و کسی حریفش نبود؛ تا این‌که ناشناخته‌ای به نام کاسیوس کلی از کنتاکی آمد و او را متوقف کرد."
 


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


یان فیلیپ ریمتسما، نویسند‌ه‌ای که زندگی و رفتار کلی را زیر نظر داشته، معتقد است که این بوکسور برای سفیدپوستان آمریکا در سال‌های آغازین دهه ۱۹۶۰ یک تحریک جدی به شمار می‌آمد. به گفته این نویسنده، کِلِی کسی نبود که حاضر باشد از مواضع خود عقب بنشیند، به قواعدی پایبند باشد یا در برابر خبرنگاران ادب را رعایت کند.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این عکس اثر هری بنسون، عکاس اسکاتلندی است که در میامی گرفته شده است. محمدعلی در آن زمان هنوز به اسلام نگرویده بود و کاسیوس کلی نام داشت. کلی در دیدار با ستارگان بیتل‌ها با یک ضربه‌ی کوچک همه را "ناک اوت" می‌کند.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کاسیوس کلی در سال ۱۹۶۵ به دین اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او در اواخر دهه‌ی شصت میلادی یکی از هواداران صاحبنام جنبش مسلمانان آمریکا به رهبری ملکوم ایکس (چپ در تصویر) بود و علنا نیز در باره دین و باورش سخن می‌گفت.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تصویری از محمدعلی در هنگام نیایش در رینگ مشتزنی. این عکس را توماس هوپکر، یکی از عکاسان مورد علاقه محمدعلی در سال ۱۹۶۶ در جریان مسابقه‌ای در لندن گرفت.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نورمن میلر، یکی از صاحب‌نظرانی است که به زندگی محمدعلی پرداخته‌ است. او درباره استراتژی‌های این مشتزن اسطوره‌ای می‌گوید: "محمدعلی فهمیده بود که پیروزی در مشت‌زنی تا حد بسیار زیادی به اعتماد به نفس مربوط است. کِلِی تمام تلاش خود را کرد که حریف را پیش از رقابت ناراحت و از نظر روحی ضعیف کند. حریف باید عصبی و آشفته باشد، تا علی راحت‌تر با او مواجه شود. او به شیوه‌ای باورنکردنی به هدف خود دست یافت."
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سرسختی محمدعلی در زمانی که شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید و ۸ بار از مقام قهرمانی جهان دفاع کرده بود، ترمز موفقیت‌هایش شد. هنگامی که در سال ۱۹۶۷ برای جنگ در ویتنام به خدمت فرا خوانده شد، سر باز زد و در پی آن به ۵ سال حبس محکوم شد. کِلِی با پرداخت پول، از زندان رهایی یافت، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


با وجود این، در مدت سه سالی که اجازه مشت‌زنی نداشت، هم‌چنان در این عرصه حاضر بود: "من به‌خاطر پرستیژ یا به دلایل شخصی مبارزه نمی‌کنم. من می‌جنگم که به برادرانم که در آمریکا روی زمین خوابیده‌اند، روحیه بدهم، سیاهانی که با کمک‌های دولتی زنده‌اند، سیاهانی که چیزی برای خوردن ندارند، سیاهانی که چیزی از خود نمی‌دانند و سیاهانی که آینده‌ای ندارند."
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


سال ۱۹۷۱ بود که کِلِی بار دیگر به رینگ بازگشت و نخستین شکست حرفه‌ای خود را پس از سال‌ها، در برابر جو فریزیر (چپ در تصویر) پذیرفت. بسیاری، در پی این حادثه، نام او را از سیاهه "اسطوره‌ها" بیرون کشیدند اما کِلِی باز هم به اوج بازگشت و دو بار دیگر قهرمان جهان شد.
 


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


بزرگ‌ترین مسابقه بوکس تاریخ: در روز چهارشنبه سی‌ام اکتبر سال ۱۹۷۴ جرج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس آن زمان جهان (چپ) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق)، در برابر محمدعلی کلی، قهرمان سابق جهان قرار گرفت. این مسابقه که به "غرش در جنگل" شهرت یافت به تاریخ ورزش جهان پیوسته است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


قبل از آغاز مسابقه هیچ یک از متخصصان بوکس بختی برای پیروزی علی متصور نبودند. بیشتر کارشناسان فورمن را که هر ۴۰ مسابقه پیشین خود را برده بود، برنده این مسابقه می‌پنداشتند. اما علی تاکتیک جدیدی به کار برد. او در ابتدا حالتی دفاعی به خود گرفت. به رینگ بوکس تکیه می‌کرد و با دفاعی کامل خود را از ضربات مرگبار فورمن می‌رهاند.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


با پایان روند هشتم، فورمن دیگر خسته شده بود. علی با چند ضربه هماهنگ موفق شد قهرمان جهان را به کف رینگ اندازد. فورمن نتوانست پیش از پایان ده‌ ثانیه‌ای که داور مسابقه شمرد، برخیزد و آمادگی خود را برای ادامه مسابقه اعلام کند و به این ترتیب این مسابقه با پیروزی محمدعلی کلی به پایان رسید.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


محمدعلی با این پیروزی بار دیگر قهرمانی بوکس جهان در رشته سنگین وزن را به دست آورد. او هفت سال قبل از این تاریخ به هنگامی که قهرمان جهان بود به خاطر امتناع از شرکت در جنگ ویتنام، مقام خود را از دست داده بود. با این پیروزی محمدعلی کلی بار دیگر قهرمانی خود را به دست آورد و تا امروز هنوز "بزرگ‌ترین قهرمان جهان" محسوب می‌شود.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تصویری از محمدعلی و دخترانش در سال ۱۹۷۸.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ناگفته نماند که محمدعلی نه تنها سوژه عکاسی بود، بلکه خود نیز در شکل‌گیری اثر نقش و نفوذ داشت. عکاسان زیادی از سادگی کار با این ورزشکار محبوب سخن گفته ‌و بر این باور بوده‌اند که کلی درک و فهم خوبی از کار با رسانه و هنر داشته است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تصویری به‌یادماندنی از جو فریزر، محمدعلی و جورج فورمن در سال ۱۹۸۹ میلادی.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


محمدعلی با سبک‌بالی مشت‌می‌زد و به نظر می‌رسید که او نیروی چندانی برای این کار صرف نمی‌کند، اما در واقع با پشتکار و اراده فوق‌العاده بود که او توانست به این موفقیت‌ها دست یابد. این مشت‌زن ۱۹۱ سانتی‌متری در مورد خود می‌گفت: "من هم‌چون پروانه بال می‌زنم و مثل زنبور نیش." تصویری از نبرد محمدعلی با جو فریزر در نیویورک.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , بهداشت،درمان و آموزش پزشکی , دانستنی ها , مذهبی ومناسبتی , ورزش , ,
برچسب‌ها: مجله ی خبری , اخبار ورزشی , محمدعلی کلی ,
مطالب مرتبط با این پست
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» تقویم امرداد ۱۳۹۳: والپیپرهایی برای صفحه دسکتاپ
» موز کاملا رسیده
» دانلود تصاویر وکتور عید فطر Eid Mubarak 02
» دانلود تصاویر وکتور عید فطر Amazing ShutterStock Eid Mubarak
» دلنوشته اي براي امام زمان (10)
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» 28 اندرز در کلام گهربار امیرالمومنین علیه السلام
» دعایی از حضرت رسول هنگام روبرو شدن با مشکل
» سال ها جادوگری علی کریمی/گزارش تصویری
» علاج سر درد‌هایی سینوزیتی + توصیه‌ها
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» عملکرد نمک در بدن زنان و مردان
» راه های تشخیص سلامت آلت تناسلی مردانه
» فواید آب سرد برای پوست
» عصب سنج انسان
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» برنامه درمان های گیاهی
» چرا دوشنبه عید فطر نیست؟+نقشه
» رنگین‌کمان به ام.اس دهن‌کجی می‌کند
» یـازده نکته مهم برای دوری از بیمـاری ام.اس
» ابر وقتي كه ببارد همه جا مي بارد
» والپیپر های زیبا به همراه تقویم مرداد 1393
» این کارها را در حق خودتان انجام ندهید
» ۲۰ انتقال گران‌قیمت تاریخ فوتبال+ تصاویر
» به اشتراک بگذارید
» بانک اطلاعات تمامی بیمارستان های کشور +دانلود
» اس ام اس های وداع با ماه مبارک رمضان
» آپاندیس به چه دردی می خورد؟
» مصرف استامینوفن این قسمت از بدن را از کار می اندازد
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» با اصول و کلیدهای فهم زبان بدن آشنا شویم!
» این تمرینات را حتما پشت میز انجام دهید
» این نکات مهم پزشکی را به خاطر بسپارید
» سنگ کلیه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
» گزارش تصویری طرح های گرافیکی عید فطر
» باشگاه ليورپول فرارسيدن عيد سعيد فطر را به همه مسلمانان تبريک گفت.
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» جدیدترین پیامک ها بمناسبت فرارسیدن عیدسعیدفطر
» جدیدترین پیامک ها بمناسبت فرارسیدن عیدسعیدفطر 2
» دوچرخه‌سواران کوهستان تبریز+تصاویر
» عکس های واقعی/عکس 18+
» /حال‌و‌هوای مکه‌ومدینه در روزهای آخر رمضان
» دشمن نکونام و دوست قلعه نویی را بیشتر بشناسید
» پیامک های مناسب برای تبریک "عید سعید فطر"
» این گل های زیبا تقدیم به شما
» والپیپیر عید سعید فطر ۹۳
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» دانلود نرم افزار ربنا
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409