تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
نویسنده : RmZiRn

تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر
تیمچه شعر بافان کوچک فقط یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز است که اگرچه در مقابل جاذبه‌های تاریخی مرکز استان آذربایجان شرقی همچون قطره‌ای از دریا بوده ...

تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، به گواه تاریخ، تبریز که هم‌اکنون به عنوان مرکز استان آذربایجان شرقی شناخته شده و مردان بزرگی چون سردارخان و باقرخان را در بستر وجود خود پرورش داده، در سال ۱۵۰۰ میلادی به عنوان پنجمین شهر بزرگ جهان شناخته می‌شده و هم‌اکنون نیز عنوان شهر اولین‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

بنابر این گزارش، اگر در روزهای نوروز ۱۳۹۵ گذرتان به شهر اولین‌ها افتاد پیشنهاد ما برای شما این است که حتما سری به تیمچه شعر بافان کوچک بزنید.

 

این تیمچه که در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان دارایی واقع شده مقر مردانی است که با دستگاه چهاروردی مو یا ابریشم را به هم می‌بافند و نامشان را با نشان طلایی در سروته پارچه‌ای که بافته‌اند حک می‌کنند تا هرگز به وادی فراموشی سپرده نشوند اما چه بخواهند و چه نخواهند در معرض فراموشی قرار می‌گیرند و فقط در مکان‌هایی ریشه می‌دوانند که همچون تیمچه شعر بافان کوچک تبریز برای همیشه در خاطر جهانیان ثبت شده‌اند.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک

 

کمی آن‌طرفتر درست بر سر جاده ابریشم مجسمه‌هایی دیده می‌شوند که جلوه خاصی به پل تاریخی «قاری کورپوسو» داده‌اند و بر نقش این پل در دادوستدهای گذشته ارزشمند ایران تأکید می‌کنند.

 

اینک که حرف به پل «قاری کورپوسو» کشید باید گفت که این پل تاریخی در خیابان ثقهالاسلام و بر روی رودخانه «مهرانه رود» قرار گرفته است.

 

این پل به این دلیل «قاری کورپوسو» یا پل چراغ نام گرفته که در اواخر دوره حکومت قاجاریه با سر ستون‌های کله‌ قوچی و چراغ‌های قدیمی تزیین شده است و راه ارتباطی بازار بزرگ و بخش شمالی شهر تبریز به حساب می‌آید.

 

با به میان آمدن بحث بخش شمالی شهر تبریز خوب است که به دو قسمت از آن بپردازیم که تاریخ شکل‌گیری آنها در مرکز توجه بسیاری از ایرانگردان قرار گرفته است.

 

ششگلان یکی از دو بخش تاریخی شمال تبریز است که از سمت شمال به محله سرخاب و از سمت جنوب به محله خیابان و رودخانه مهران رود ختم می‌شود.

 

این محله تاریخی دربرگیرنده ۶ باب مسجد از جمله «مسجد امیروزرا» بوده و خانه‌ها و مراکز تاریخی چون «تکیه درویش لاغری»، «دارالمعلمین» و «دولتخانه کهنه» را در خود جای داده است.

 

محله تاریخی ششگلان در دوره ایلخانان مرکز نشست فرماندار آذربایجان بود.

 

دوه‌چی یا شتربان هم نام محله دیگری است که در این بخش شهر تبریز واقع شده و از مکان‌های تاریخی آن می‌توان به امامزاده سیدابراهیم، مسجد عرب‌لر، دره گرو و میدان صاحب‌الامر اشاره کرد.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر

 

شایان ذکر است سنگ نوشته «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» اثر میرزای سنگلاخ که هم‌اکنون موزه آذربایجان آن را در معرض دید عموم قرار داده، پیش از این در امامزاده سیدابراهیم نگهداری می‌شد.

 

از محله‌های دیگر تاریخی تبریز می‌توان به «باغمیشه» و «سرخاب» اشاره کرد.

 

موزه آذربایجان نیز یکی دیگر از اماکن دیدنی مرکز استان آذربایجان شرقی است که همانند موزه عصر آهن در جوار مسجد کبود قرار گرفته است تا به عنوان دومین موزه تاریخی ایران آثار متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام را به نمایش بگذارد.

 

موزه عصر آهن هم که در شمال، شمال شرقی و شمال شرقی مسجد کبود واقع شده یکی از شگفت‌آورترین موزه‌های کشور بوده که مردگانی با قدمت چهار هزار سال را در خود جای داده و ۳۸ قبر در آن قرار گرفته است و تفاوت جهت بدن و صورتشان تأییدی بر مهر پرستیشان بوده. زیرا بنابر گفته برخی از کارشناسان جهت صورت آنها به سمت مکان خورشید در زمان مرگشان بوده است.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک

 

«مسجد کبود» هم عنوان یکی دیگر از اماکن تاریخی و دیدنی شهر تبریز است و بنابر شواهد تاریخی به دستور صالحه خانم، دختر سلطان جهانشاه ساخته شده است.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک + تصاویر

 

این مسجد به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌های معرقش به  «فیروزه اسلام» شهرت یافته و در سال ۱۳۱۸ مرمت شد.

 

از اماکن دیدنی دیگر تبریز می‌توان به کلیسای پروتستان (انجیلی) اشاره کرد که در خیابان شهناز، کوچه و المان واقع شده و بنای آن شبیه صلیبی بوده و محراب آن ۸۰ سانتیمتر از کف تالار بلندتر است.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک


سقف این کلیسا آهنی بوده و برج ناقوس آن استوانه‌ای و دارای چهار طبقه است.


از هرچه بگذریم نام شاهگولی تبریز را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، این عمارت که هم‌اکنون با نام ایل گلی شناخته شده یکی از مهمترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در ۷ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و عمق دریاچه‌اش به ۱۲ متر می‌رسد.

 

این بنای تاریخی جنبه جهانی دارد و عمارت کلاه فرنگی را در مرکز خود جای داده است.
 

تبریز، شهر شعر بافان کوچک

 

عمارت کلاه فرنگی امروزه به صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خاطرنشان می‌شود که از جاذبه‌های دیگر کاخ شاهگولی می‌توان به درختان خشکیده‌ای اشاره کرد که به دست هنرمندان جان تازه‌ای گرفته‌اند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , گردشگری ایران وجهان , دانستنی ها , خبر خوان , تبریز وآذربایجان , هنر(طرّاحی،نقّاشی،خطّاطی و...) , ,
برچسب‌ها: مجله ی تصویری , گردشگری , تبریز ,
مطالب مرتبط با این پست
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» in Japan
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» استراحت نیمروزی کسبه بازار تبریز در ماه مبارک رمضان.
» گزارش تصویری+ تله کابین تبریز
» عکس های زیبا از طبیعت ژاپن
» تصاویر زیبا از ایران، طبیعت اسالم
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» فواید آب سرد برای پوست
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» درختی که 40 نوع میوه می‌دهد + عکس
» نگاهی به یک شایعه در خصوص کوه پردیس جم+ عکس
» عملیات جستجوی دو جوان غرق شده در دریاچه زریوار بعد از گذشت 22 ساعت پایان یافت.
» دشت شقایق ییلاق کرمون اسالم +تصاویر
» بهشت سوباتان+تصاویر-1
» بهشت سوباتان+تصاویر-2
» بهشت سوباتان+تصاویر-3
» تصاویر زیبا از پارک ۷ هکتاری چمارسرا رشت
» تصاویر/ زیبایی های طبیعت گیلان
» حذف پیش شماره‌های تلفن ثابت در آذربایجان‌شرقی
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» سواحل شهر پوستیانو در جنوب کشور ایتالیا
» عکس روستاهای کلوسه، وستگان و کاهگان شهرستان فریدونشهر
» نقش رنگین کمان در آسمان ابری فریدونشهر
» تصاویر طبیعت بهاری فریدونشهر
» از اشک گل لاله واژگون برای سیاوش تا مظلومیت آن
» Showa Memorial Park-1
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» نقاشي رنگ و روغن واقعي توسط MaryJaneAnsell
» نقاشی های مفهومی و عجیب یک هنرمند لهستانی-1
» نقاشی های مفهومی و عجیب یک هنرمند لهستانی-2
» نقاشی های مفهومی و عجیب یک هنرمند لهستانی-3
» دوچرخه‌سواران کوهستان تبریز+تصاویر
» دشمن نکونام و دوست قلعه نویی را بیشتر بشناسید
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)
» برنامه های ضروری ویندوز (۲)
» برنامه های ضروری ویندوز (۳)
» برنامه های ضروری ویندوز (۴)
» برنامه های ضروری ویندوز (۵)
» برنامه های ضروری ویندوز (6)
» چگونه گالری تصاویر بسازیم؟
» نکاتی برای عکاسی بهتر
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه2
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه
» کاخی که 7 شاه ایرانی را در خود جای داده است
» افسوس شدید استقلال برای از دست دادن این ستاره
» خلاقیت با استفاده از سیم + تصاویر
» گرچه در پرسپولیس بودم، اما خونم آبی‌ست
» چگونه از "فلش مموری" خود مراقبت کنیم؟

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409