به من دروغ بگو
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
به من دروغ بگو
تاریخ : شنبه 5 دی 1394
نویسنده : RmZiRn


به من دروغ بگو

images (6)

 

خیلی خوب میشد اگر می توانستیم بفهمیم چه وقت طرف مقابلمان به ما دورغ میگوید! از آنجایی که انسانها موجودات پیچیده ای هستند در بیشتر مواقع فهمیدن این موضوع کار دشواری بنظر میرسد، خصوصا الان که در عصر دروغ و دروغگویی بسر می بریم.

 

نه تنها قبح دروغ در میان آدمها کم کم داره از بین میره و بعنوان یک عمل معمولی توی جامعه و در میان مردم جا افتاده بلکه ابزار دروغ هم توسعه پیدا کرده، مثل همین دنیای مجازی که از طریق انواع شبکه های اجتماعی راه دروغگویی و شایعه پراکنی را هموار میکنه. البته باز از نظر من به خود آدمها و خصلت شون برمی گرده که از هر وسیله ای چطور استفاده کنند.

 

از آنجایی که ماهیت دروغ پنهان کاریست، آدمها به هنگام دروغ گفتن برای پنهان کردن حقیقت حرکاتی را از صورت و بدن خودبروز می دهند که می تواند در بیشتر مواقع دروغ آنها را آشکار کند و به اصطلاح خودمانی دروغش را لو دهد و مشتش را پیش شما باز کند. اولین و بیشترین نشانۀ بدن یا همان زبان بدن (body language) حرکات و حالات چشم ها هستند. آدمهای دروغگو، هر چند حرفه ای، نمی توانند کذب ادعای خود را در چشمان شان پنهان کنند و با کمی تجربه از سوی شما دستشان رو می شود.

 

*** بیاییم برای یک بار هم که شده این موضوع را به سیاست و  دیگران تعمیم ندهیم، همه ما میدانیم دور و برمان چه خبر است! این بار به خویشتن خود بنگریم و کمی تامل کنیم که آن زمان که می گوییم از دروغ و دروغگو متنفریم، واقعا اینگونه است؟! تا چه حد در زندگی و روابط خود با دیگران صافو صادقیم؟

 

چند سال پیش مجموعۀ تلویزیونی در امریکا ساخته شد تحت عنوان “به من دروغ بگو”  (Lie To Me) در این فیلم، زمان اقرار گرفتن پلیس از متهم، شخصیت اصلی فیلم که یک کارشناس حرفه ای بود نشانه های زبان بدنی متهم  را زیر نظر داشت و صحت و سقم حرفهای او را بررسی می کرد.

p191739_b_v9_ab

 

در این پست میخواهم دوازده روشی را که با آنها می شود درست یا نادرستی حرف های شخص مقابل خود را تشخیص دهید ارائه دهم:

 

  1. لبخند ساختگی. برای یک دروغگولبخند واقعی بسیار دشوار است. چنانچه یک لبخند واقعی موجب چین خوردگی گوشه چشما ها و تغییر تمام صورت می شود. و این درحالیستکه لبخند دروغین فقط شامل حرک دهان می شود.
  2. زمان واکنش غیر معمول. موقع طرح دروغ ( و تمرین آن در ذهن)، اشخاص فریبکار معمولا سریع تر از افراد راستگو پاسخ می دهند. و اگر نسبت به موضوع غافلگیر شوند، شخص دروغگو زمان بیشتری را برای واکنش صرف می کند. چنانچه فرآیند پنهان کردن حقیقت و ساختن دروغ زمان بیشتری می برد.
  3. نشانه های کلامی. بهنگام دروغ گفتن، آوا یا همان صوت صدای شخص بلند تر از معمول می شود. نشانه های دیگر کلامی عبارتند از درهم و برهم حرف زدن، جمله بندی های انتخابی، لکنت زبان و لفاظی (بکار بردن بیشتری از کلمات). به اصطلاح لقمه را دور سر گرداندن!
  4. ترشح بیش یا کمتر از معمول بزاق دهان. قورت دادن آب دهان بطور ناگهانی و یا برعکس نیاز به نوشیدن آب بطور مداوم بخاطر اینکه دهان شخص دروغگو به اصصلاح خشک شده است.
  5. اتساع مردمک و یا همان گشاد شدن چشم ها. یک دیگر از نشانه های غیر کلامیست که که تقریبا پنهان کردن آن غیر ممکن است. هر چه دروغ بزرگتر، چشم ها گشاد تر می شوند.
  6. تغییر در تعداد پلک زدن. شخصی که درحال دروغ گفتن است کمتر پلک می زند و پس از دروغ بلافاصله این تعداد افزایش می یابد بطوری که گاه به هشت برابر تعداد طبیعی می رسد.
  7. حرکات پا. یکی دیگر از نشانه های غیر کلامی و یا زبان بدنی شخص بهنگام دروغ گفتن است حرکات عصبی پا می باشد. لرزش مدام پا، بیقراری، چرخاندن پا بدور پایه های صندلی، دراز کردن و جم کردن مدام پاها و یا حتی لگد زدنهای مینیاتوری و ظریف.
  8. لمس صورت. بینی شخص درحال دروغ گفتن شاید دراز نشود! اما وقتی به دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که وقتی شخصی درصدد دروغگویی و یا گفتن یه حرف بسیار عجیب و غریب است، اغلب ناخودآگاه بینی خود را مالش می دهد.( این مسئله اغلب به این دلیل است که حجوم آدرنالین موجب باز شدن مویرگها و خارش مدام بینی می شود. پوشاندن دهان و گاه چشمها هم از نشانه های زبان بدن بهنگام دروغ گفتن است.
  9. ناسازگاری. وقتی شخص حرفی را که می زند باور دارد، حرکات بدن و عبارات کلامی او با هم سازگاری دارند. مانند حرکات سر به اطراف درحالیکه “بله” می گوید یا وقتی که شخص اخم کرده و به زمین خیره شده است درحالیکه به شما می گوید خوشحال است، علامت فریبکاری و یا دست کم درگیری درونی اوست.
  10. تغییر در حرکات بدن. در اغلب مواقع برای اینکه دروغ شخص برملا نشود شخص بدن خود را بطور غیر طبیعی ثابت نگه میدارد. در مواقع دیگر خصوصا هنگامی که از وی پرسش های کاوشگرانه می شود متوجه حرکاتی که برای آرام کردن خورد بروز می دهد بشوید مانند به دندان گرفتن لب ها، مالیدن دست ها به یکدیگر، بازی کردن با جواهرات و یا دست کشیدن مدام به موی سر.
  11. میکرو- عبارت. همانگونه که از اسمش مشخص است تشخیص عبارت بسیار ظریفی که مغایر با کلمات بقیه جمله دارد بسیار دشوار است، آنچه را که می بینید باور کنید نه آنچه را که می شنوید.
  12. نظر اجمالی و سریع جهت بررسی. کمتر مواقعی هم پیش می آید که شخص دروغگو پس از گفتن دروغ، سرش را پایین می اندازد به اطارف نگاه می کند و بعد دوباره نظراجمالی به شما می اندازد تا بررسی کند ببیند حرفش یا بهتر بگویم دروغش خریدار داشته است یا خیر؟




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ادبی , بهداشت،درمان و آموزش پزشکی , دانستنی ها , آموزش , ,
برچسب‌ها: به من دروغ بگو ,
مطالب مرتبط با این پست
» به خدا عشق به رسوا شدنش می ارزد
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» موز کاملا رسیده
» ﺩﻟﺨﻮﺷﻢ ﺑﺎ ﻏﺰﻟﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﻫﻤﯿﻨﻢ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» علاج سر درد‌هایی سینوزیتی + توصیه‌ها
» صد و چند نکته فرهنگ شهروندی به زبان خیلی خیلی ساده
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» عملکرد نمک در بدن زنان و مردان
» چیزی به اندازه استحکام شخصیت مقدس نیست
» راه های تشخیص سلامت آلت تناسلی مردانه
» فواید آب سرد برای پوست
» ضرب المثل ایرانی
» عصب سنج انسان
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» برنامه درمان های گیاهی
» رنگین‌کمان به ام.اس دهن‌کجی می‌کند
» یـازده نکته مهم برای دوری از بیمـاری ام.اس
» این کارها را در حق خودتان انجام ندهید
» من وتو
» عکس نوشته های عاشقانه و احساسی
» آموزش لغو عضویت در گروه های یاهو
» به اشتراک بگذارید
» بانک اطلاعات تمامی بیمارستان های کشور +دانلود
» آپاندیس به چه دردی می خورد؟
» 11 نکته‌ای که باید قبل از ارسال هر ایمیل به آن توجه کنیم
» مصرف استامینوفن این قسمت از بدن را از کار می اندازد
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» با اصول و کلیدهای فهم زبان بدن آشنا شویم!
» این تمرینات را حتما پشت میز انجام دهید
» بیایید با فرهنگ شویم ! قسمت دهم
» این نکات مهم پزشکی را به خاطر بسپارید
» سنگ کلیه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
» داستان کوتاه/ زنجیر عشق
» داستان کوتاه / مولانا و شمس
» "حکایت یک ویرگول" از احمد شاملو
» داستان‌ کوتاه / هاچیکو ماجرای سگ دوست‌داشتنی
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» قدرت باور ها
» گزیده ای از جملات زیبا و ماندگار از بزرگان-1
» گزیده ای از جملات زیبا و ماندگار از بزرگان-2
» گزیده ای از جملات زیبا و ماندگار از بزرگان-3
» کم کردن حجم موزیک
» عکس های واقعی/عکس 18+
» خواندنی
» به کسی جسارت نکن...
» پیامک های مناسب برای تبریک "عید سعید فطر"
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)
» برنامه های ضروری ویندوز (۲)

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409